hibiscus Aivoviikko maaliskuussa

Aivoviikko
Aivoviikolla (vk 11) kampanjoidaan koko väestön aivoterveyden puolesta: miten ainutkertaisesta pääomastaan voi pitää huolta ja samalla pyrkiä torjumaan muistisairauksia. Tärkeä viesti on, että pienilläkin valinnoilla on merkitystä ja jokaisella on avaimet omaan muistiterveyteensä.
Aivoviikolla on kansainväliset juurensa: The Dana Foundation tuo esille aivotutkimuksen tärkeyttä ja edistysaskelia. Suomessa Aivoviikkoa viettävät myös Neurologiset vammaisjärjestöt, johon Muistiliittokin kuuluu. (www.muistiliitto.fi)

2020 VAALI AIVOJASI

Ma 9.3. Aivoviikon infopisteet
Mietityttääkö muisti? Tule keskustelemaan muistiin, muistisairauksiin ja aivoterveyteen liittyvistä asioista sekä tutustumaan toimintaamme. Esillä muistioppaita ja muuta ilmaismateriaalia.
Vimpelin K-Market, Patruunantie 10 klo 9-11 ja
Alajärven Maxi klo 13-15, Kurejoentie 2
Yhteistyössä Järviseudun Omaishoitajat / OmaisOiva, saat tietoa omaishoitajuudesta ja voit kokeilla mitä painaa omaishoitajan reppu.

Ti 10.3. Muistitietoa OLKA-pisteellä klo 10-14 Seinäjoen keskussairaalassa (Kantasairaala, lähellä kahviota) . Pisteellä päivystävät Päivi Niinistö-Mäkinen ja Kaisa Perälä.

Ti 10.3. Neurologisten vammaisjärjestöjen avoin luentotilaisuus klo 18-19.30 Jaaksi-salissa Seinäjoen kaupunginkirjastossa. Unen merkitys hyvinvoinnilleEsite.

To 12.3. klo 13 alkaen Mediwestissä Seinäjoella Tampereen Biopankki esittäytyy.
Mahdollisuus myös näytteenantoon. Esite.

Tampereen Biopankin tutkimushoitaja Paula Nurmi ja tutkimuskoordinaattori Kaarina Väätäjä tulevat kertomaan biopankkitoiminnasta. Samalla on mahdollisuus antaa biopankkisuostumus ja tutkimus-verinäyte. Biopankkiin kootaan näytteitä ja tietoja suostumuksen antaneilta henkilöiltä lääketieteellistä ja terveyttä edistävää tutkimusta ja tuotekehitystä varten. Tampereen Biopankki toimii Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä ja toimintaa ollaan laajentamassa Kanta-Hämeen ja Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiireihin.eita ovat kaikkien yli 18-vuotiaiden näytteet, riippumatta sairaustaustasta. Jokaista näytettä tarvitaan, jokainen näyte on lahja! Biopankkeihin kerätään myös erityinen tutkimusaineisto Parkinsonin tautiin, MS tautiin, ALS:iin, Alzheimerin tautiin sekä muihin eteneviin neurologisiin sairauksiin sairastuneilta. Tätä aineistoa hyödynnetään muun muassa FinnGen-hankkeessa ja sen avulla halutaan oppia ymmärtämään näiden sairauksien syntymekanismeja paremmin, sekä kehittää tulevaisuudessa parempia hoitomuotoja. Kerättyjä näytteitä ja niihin liittyviä tietoja voidaan käyttää myös muihin biopankki-tutkimuksiin.

Pe 13.3. klo 13-15 valtakunnallisen Aivoviikon Terveystempaus Ruotsalan kylätalolla, Ruotsalantie 103, Kauhava.
Ohjelmassa infoa aivoterveydestä, Lapuan Sedun lähihoitajaopiskelijoiden mittauspisteet: verenpaine, verensokeri, tasapaino, käsien puristusvoima ym. sekä tutustumista näytteilleasettajien pöytiin. Mukana myös Tampereen Biopankki (ks. edellä).
Kahvitarjoilu! Tervetuloa läheltä ja kauempaa. Vapaa pääsy!
Yhteistyökumppaneina Ruotsalan kyläyhdistys ry. ja Leader Aisapari. Esite.

Päiv. 28.2.2020

Kuva: talventörröttäjä

Aivoviikon yleisöluennot olivat: Seinäjoki ja Ylistaro
Seminaari oli 11.3. ”Ikä- ja muistiystävälliset yhteisöt” -seminaari Härmän kuntokeskuksessa.
Info-pisteet olivat:

Ti 12.3. OLKA-pisteellä keskussairaalassa

Ke 13.3. infopiste Soinin Apteekissa

Ke 13.3. Muistipäivä Kuortaneella Ikätorilla

Aivoviikon infopiste Kauhajoen S-marketin aulassa
Seinäjoen keskussairaalan Olka -pisteellä klo 9-14 E-P:n Muistiyhdistyksen muistineuvojat paikalla.
Kehitysvamma-alan iltapäiväseminaarit Eskoossa.
Muisti- ja ikäystävällinen Etelä-Pohjanmaa-seminaari Törnävä-salissa Seinäjoella.
Vimpelissä Omaishoitajien toimistolla Oivalassa klo 9-14 tietoa, keskustelua ja tukea.
Isonkyrön S-Marketissa muisti-infopiste kl 10-14.
Terveyttä Aivoviikolla –tapahtuma klo 13-15 Kauhavalla Ruotsalassa.

2017
pidimme infopisteitä Seinäjoella Kaupunginteatterissa ja keskussairaalassa sekä Kurikassa. Olimme mukana myös Ylihärmän keskiviikkokerhossa ja Peräseinäjoella Virkistyspäivässä Sovintolassa.
Päätapahtuma Hyviä valintoja aivoterveyden ylläpitämiseksi  -  helposti ja läheltä! pidettiin Härmän Kuntokeskuksessa, jossa oli Pihkahovisäätiön tervehdys, E-P:n Muistiyhdistyksen puheenvuoro / Muisti- ja ikäystävällinen Etelä-Pohjanma ja Härmän Kuntoutuksen puheenvuoro / Kuntoutuskurssit ja niille hakeutuminen. Pääluennon piti TtT, dosentti, erikoistutkija Jenni Kulmala Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Suomessa toteutettava laaja FINGER –tutkimus on osoittanut, että elintapojen muuttaminen terveellisemmäksi voi merkittävästi parantaa ikäihmisten muisti- ja ajattelutoimintoja. Luennolla pohditaan elintapojen merkitystä aivoterveyden ylläpitämisessä ja mietitään keinoja, joilla jokainen itse voi löytää keinoja tukea omaa aivoterveyttään – helposti ja läheltä

Aivoviikolla 2016

Aivoviikolla 2015