hibiscus Aivoviikko maaliskuussa

Päivitetty 19.3.2024

Aivoviikko Aikaa aivoillesi - kiitos vuoden 2024 tapahtumiin osallistuneille!

Aivoviikolla (vk 11) kampanjoidaan koko väestön aivoterveyden puolesta: miten ainutkertaisesta pääomastaan voi pitää huolta ja samalla pyrkiä torjumaan muistisairauksia. Tärkeä viesti on, että pienilläkin valinnoilla on merkitystä ja jokaisella on avaimet omaan muistiterveyteensä.
Aivoviikolla on kansainväliset juurensa: The Dana Foundation tuo esille aivotutkimuksen tärkeyttä ja edistysaskelia. Suomessa Muistiliitto jäsenyhdistyksineen osallistuu viikon viettoon.

2024

Y-Kino, Kauhava, Järvilakeuden kansalaisopistolla ja Lapuan kansalaisopistolla luentnot: Kun toinen ei muista, hän on edelleen oma arvokas itsensä. Kohtaa hänet sellaisena, ainutkertaisena arvokkaana ihmisenä. Kokemuksia ja vinkkejä muistisairaan kohtaamiseen.

Lappajärvellä kaikille avoin yleisötilaisuus "Ajattele aivojasi -mieti muistiasi"

Muisti-aiheinen luento Lapualla kansalaisopistossa

Vireyttä liikkumalla-tapahtuma Lapualla Patruuna-areenalla, mukana URHO-hanke / E-P:n Muistiyhdistys ry

Muistiliiton webinaari

Avain kädessä.

Viikon aikana oli monia ryhmiä eri puolilla maakuntaa

Muisti mukana menossa-hankkeen Pidä muististasi huolta -kiertue pysähtyi myös Aivoviikolla jakamaan tietoa.

Ti oli Muistiliiton Vaalitentti webinaarina.

To oli  Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen, IkäKoti- ja Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeiden ja Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksen kanssa toteuttama Työikäisten muistisairaudet webinaari-sarjan jakso 2 teemalla "Tunnistamisella".

To oli Kauhavan Y-kinossa lääkehoidon päivä, jossa on mm. luentoja, infopisteitä ja näytteilleasettajia.

Aivoterveys -kaikkien asia! -webinaari.
Järjestäjinä eduskunnan Aivot-ryhmä, eduskunnan Muistikerho, Muistiliitto ry, Suomen Aivot ry ja Aivoliitto ry.

Muistisairaan kohtaaminen. Kokemustoimija Petri Lampisen alustus ja yhteistä keskustelua. Kaksi samansisältöistä tilaisuutta.

Hoitotahto-tilaisuuksia.

2021 Korona-pandemia vaikutti viikon tapahtumiin.

VAALI AIVOJASI
Ma 9.3. Aivoviikon infopisteet  Vimpelin K-Market, Patruunantie ja Alajärven Maxi, Kurejoentie 2. Yhteistyössä Järviseudun Omaishoitajat / OmaisOiva
Ti 10.3. Muistitietoa OLKA-pisteellä Seinäjoen keskussairaalassa (Kantasairaala, lähellä kahviota)
Ti 10.3. Neurologisten vammaisjärjestöjen avoin luentotilaisuus Jaaksi-salissa: Unen merkitys hyvinvoinnille.
To 12.3. Mediwestissä Seinäjoella Tampereen Biopankki esittäytyy. Mahdollisuus myös näytteenantoon.
Pe 13.3. Aivoviikon Terveystempaus Ruotsalan kylätalolla, Ruotsalantie 103, Kauhava. Infoa aivoterveydestä, Lapuan Sedun lähihoitajaopiskelijoiden mittauspisteet. Tutustumista näytteilleasettajien pöytiin. Mukana myös Tampereen Biopankki (ks. edellä). Yhteistyökumppaneina Ruotsalan kyläyhdistys ry. ja Leader Aisapari.

Aivoviikon yleisöluennot olivat: Seinäjoki ja Ylistaro
Seminaari oli 11.3. ”Ikä- ja muistiystävälliset yhteisöt” -seminaari Härmän kuntokeskuksessa.
Info-pisteet:
Ti 12.3. OLKA-pisteellä keskussairaalassa
Ke 13.3. infopiste Soinin Apteekissa
Ke 13.3. Muistipäivä Kuortaneella Ikätorilla

Aivoviikon infopiste Kauhajoen S-marketin aulassa
Seinäjoen keskussairaalan Olka -pisteellä E-P:n Muistiyhdistyksen muistineuvojat paikalla.
Kehitysvamma-alan iltapäiväseminaarit Eskoossa.
Muisti- ja ikäystävällinen Etelä-Pohjanmaa-seminaari Törnävä-salissa Seinäjoella.
Vimpelissä Omaishoitajien toimistolla Oivalassa tietoa, keskustelua ja tukea.
Isonkyrön S-Marketissa muisti-infopiste
Terveyttä Aivoviikolla –tapahtuma Kauhavalla Ruotsalassa.

2017
pidimme infopisteitä Seinäjoella Kaupunginteatterissa ja keskussairaalassa sekä Kurikassa. Olimme mukana myös Ylihärmän keskiviikkokerhossa ja Peräseinäjoella Virkistyspäivässä Sovintolassa.
Päätapahtuma Hyviä valintoja aivoterveyden ylläpitämiseksi  -  helposti ja läheltä! pidettiin Härmän Kuntokeskuksessa, jossa oli Pihkahovisäätiön tervehdys, E-P:n Muistiyhdistyksen puheenvuoro / Muisti- ja ikäystävällinen Etelä-Pohjanma ja Härmän Kuntoutuksen puheenvuoro / Kuntoutuskurssit ja niille hakeutuminen. Pääluennon piti TtT, dosentti, erikoistutkija Jenni Kulmala Terveyden ja hyvinvoinnin laitos:
Suomessa toteutettava laaja FINGER –tutkimus on osoittanut, että elintapojen muuttaminen terveellisemmäksi voi merkittävästi parantaa ikäihmisten muisti- ja ajattelutoimintoja. Luennolla pohditaan elintapojen merkitystä aivoterveyden ylläpitämisessä ja mietitään keinoja, joilla jokainen itse voi löytää keinoja tukea omaa aivoterveyttään – helposti ja läheltä

Aivoviikolla 2016

Aivoviikolla 2015

• Infopisteitä ja ryhmiä eri paikkakunnilla
  • Ajankohtaisseminaari
  • E-P:n Muistiyhdistyksen kevätkokous