hibiscus Työikäisten muistisairaudet

Työikäisten muistisairaudet

Yhä useampi kokee, että hän unohtaa tärkeitäkin asioita. Muistista voi pitää huolta ja aivojaan suojata. Jokaisen on syytä myös miettiä sitä, miten toimii kaiken nykyisen tietotulvan keskellä - milloin omat aivot saavat levätä.

Suuri osa työikäisten muistipulmista ei johdu etenevästä muistisairaudesta, mutta Suomessa on arvioiden mukaan 7 - 10 000 työiässä muistisairauteen sairastunutta. Työikäisten muistisairauksiin liittyy yleensä monia erityiskysymyksiä, asioita, jotka ovat erilaisia kuin iäkkäämmillä.

Lähtökohtana hyvälle arjelle on muistisairaan sairaudelleen saama oikea diagnoosi. Sairauden löytyminen antaa pohjan jokaisen yksilölliseen tilanteeseen sopivan kuntoutuksen ja hoidon suunnittelulle ja toteutukselle. Henkilön tilanteeseen paneutuva sairauteen, etuisuuksiin ja tukimahdollisuuksiin liittyvä neuvonta, luotettava vertaistuki ja koko perheen huomioiminen ovat tärkeitä asioita. Meillä Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksessä on mahdollisuus olla työikäisten muistiperheiden tukena mm. Etelä-Pohjanmaan Muistiluotsin toiminnan kautta.

Ryhmä

Yhdistyksessämme on ollut työikäisenä sairastuneiden vertaisryhmätoimintaa vuodesta 2000 lähtien. Työikäisten hiljakkoin sairastuneiden ryhmä kokoontuu  Seinäjoella kuukausittain. Ryhmien kokoontumisia suunnitellaan yhdessä ja osallistujat voivat vaikuttaa ryhmien sisältöön. Tästä ryhmästä voit kysyä Kristiinalta, p. 050 440 2643  / kristiina.riskumaki(at)muistiyhdistys.fi
Ryhmässä saa samassa tilanteessa olevilta luotettavaa vertaistukea. Sinä voit avautua niin paljon kuin vain sinä itse haluat. Jos haluat tavata jonkun ryhmäläisen etukäteen, ota yhteyttä aluksi työikäisryhmän Kristiinaan, niin hän voi mahdollistaa tapaamisesi ryhmän vertaisemännän tai -isännän kanssa.

Älä jää yksin - lähde mukaan ryhmiin,  hae sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskursseille (Kela) ja kysy neuvoa - palvelumme ovat maksuttomia. Ota yhteys Kristiinaan tai p. 0400 919 523 / Minna Huhtamäki-Kuoppala, minna.huhtamaki-kuoppala(at)muistiyhdistys.fi

Webinaari-sarja Työikäisen muisti - katso tallenteet:

Webinaari-sarja toteutettiin yhdessä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen IkäKoti- ja Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeiden ja Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksen kanssa. Tallennetut ja tekstitetyt alustukset ovat katsottavissa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen YouTube-kanavalla. Klikkaa tästä kanava ja valitse haluamasi video.

Etusormeen on kiinnitetty lanka, joka muistuttaa jostain.

Päiv. 12.2.2024