hibiscus Ajankohtaista

Sinitiainen

Muistitreeni- ja vertaisryhmiä etänä

Keväällä käynnistyi useampi etäyhteydellä toimiva vertaisryhmä, jotka jatkavat toimintaansa elokuussa. Jos käytössäsi on tietokone, tabletti tai älypuhelin, voit osallistua ryhmään. Liittymisessä opastetaan puhelimitse ja tarvittaessa opastus voidaan antaa myös kotona. Ota rohkeasti yhteyttä, jos kiinnostuit! Ryhmät ovat 4-5 hengen pienryhmiä. Kaikissa ryhmissä on tilaa ja uusia perustetaan tarpeen mukaan. Esimerkkejä ryhmistä: työikäisenä muistisairauteen sairastuneiden ryhmä, työikäisten läheisten (ilta)ryhmä, miesomaishoitajien ryhmä sekä ryhmä omaishoitajille, joiden omaishoitajuus on hyvin sitovaa jne. Lisätietoa p. 050 5956 588.

Tehtäväjärjestelyjä

Hanketyöntekijä Kaisa Perälä siirtyy vuosiloman jälkeen uusiin tehtäviin. Kiitämme Kaisaa työrupeamasta Kortteleihin kulttuuria-hankeessa ja toivotamme onnea ja menestystä jatkoon!

Kaisan tilalle vuosilomien jälkeen hankeeseen siirtyy sosionomi Päivi Jussila E-P:n Muistiluotsista. Hänellä on vankka kokemus kulttuurisesta vanhustyöstä ja lisäksi hän panostaa edelleen vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen ja koordinointiin hanketyössä yhdessä hankevastaava Katja Kujalan ja Muistiluotsin työryhmän kanssa.

Etelä-Pohjanmaan Muistiluotsiin tulee Päiviä sijaistamaan toinen Päivi - fysioterapeutti Päivi Niinistö-Mäkinen, joka on tullut tutuksi Muisti- ja ikäystävällinen Etelä-Pohjanmaa-hankkeesta, joka nyt päättyy. Päivi jatkaa muistineuvojana ja vie muisti- ja ikäystävällisen yhteisön viestiä eteenpäin osana Muistiluotsia ja sen vaikuttamistoimintaa.

E-P:n Muistiluotsin muu joukko jatkaa ennallaan: hankevastaavana toimii toiminnanjohtaja, erikoissairaanhoitaja Minna Huhtamäki-Kuoppala ja muistineuvojina sairaanhoitajat Leena Huhtala ja Kristiina Riskumäki.

Muisti mukana menossa-hanke

Hankevastaavan ja hanketyöntekijän tehtävien haku on päättynyt. Tehtäviä hakeneita oli 32 henkilöä. Heinä-elokuun vaihteessa valitaan haastateltavat, joille ilmoitetaan haastatteluaika henkilökohtaisesti. Haastattelut ovat elokuussa. Uusi STEAn Veikkauksen voittovaroin avustama Muisti mukana menossa -hanke pyritään aloittamaan heti alkusyksystä.

Perinteinen Lapin retki omaishoitajille 1.-5.9.2020 on peruttu!

Tilalle järjestetään pienimuotoisempi lähiretki.

CHAT-palvelussa

voi asioida nimettömänä. Chatin ollessa suljettuna sinne voi jättää yhteydenottopyynnön.

Luontomuistot

Jaa voimauttavimmat luontomuistosi ja osallistu arvontaan! Kirjoita muistosi ja lähetä se meille. Kirjoituksia otamme vastaan 31.8.2020 saakka.
Kirjoittajien ja kuvien lähettäjien kesken arvomme palkintoja.
Lisätiedot kampanja-sivulla
Katja Kujala, katja.kujala(at)muistiyhdistys.fi / p. 050 3499 467

Koskimaisema kesällä.

Jenna Piirron opinnäytetyö

Pala palalta - Kuvataiteen tekniikat ryhmänohjaajille on julkistu Vahvikkeessa. Tutustu tämän linkin kautta oppaaseen!

Opas Muisti- ja ikäystävällinen yritys.

Lue opas tästä .pdf  Oppaan esimerkkeihin on koottu hankkeessa mukana olleiden yritysten esille tuomia huomioita muisti- ja ikäystävällisyyden toteuttamisesta sekä hankkeen työntekijöiden havaintoja. Esimerkit sisältävät myös muistisairaiden ja ikääntyneiden näkökulmia siitä, miten heidät voidaan ottaa huomioon yritysten palveluissa. Esimerkit on jaoteltu aloittain, mutta ideoita voi saada myös eri alojen yrityksistä.

Tulosta tästä itsellesi Yhdistysmenumme .pdf

Kevätkokous

pidetään syksyllä kun kokoontumiset ovat jälleen mahdollisia. Seuraa ilmoittelua.

Lomajärjestöt

ovat päättäneet, ettei tuettuja lomia järjestetä +70-vuotiaille eikä pitkäaikaissairaille ja vammaisryhmille kesäkuukausien aikana koronan vuoksi. Tästä johtuen on MTLH joutunut perumaan Härmään varatun omaishoitajan ja hoidettavan loman 16.-21.8.2020. Tuettua lomaa ei pysty enää siirtämään myöhemmälle ajankohdalle. Tuettujen lomien hausta enemmän sivuilla www.mtlh.fi

Tiedoksi:

Yhdistyksemme ehdottamana seinäjokelainen kansanedustaja, rehtori, KM Pasi Kivisaari valittiin kattojärjestömme Muistiliitto ry:n toiseksi varapuheenjohtajaksi.

Henkilökunnan lomat ja poissaolot:

Vuosilomat:
Päivi Niinistö-Mäkinen 15.6.-2.8.2020