hibiscus Ajankohtaista - juuri nyt

HYVÄÄ UUTTA SYKSYÄ!

MUISTIVIIKKO on täällä! Muistimimmien kiertue, seminaareja, Muistin Tulen sytytys ja Muistiluento teatterilla, Muistimessut ja muut tempaukset täyttävät viikon. Tutustu tarkemmin MUISTIVIIKON tapahtumiin klikkamalla tämä linkki.

Tervetuloa töihin Kortteleihin kulttuuria-hankkeeseen Katja Kujala ja Jesse Mäenpää!
Hankevastaava, teatteri-ilmaisun ohjaaja Katja Kujala ja hanketyöntekijä, kulttuurituottaja (AMK) Jesse Mäenpää aloittavat tehtävissään 3.9.-18. STEAn Veikkauksen voittovaroin avustama hanke starttaa alueemme isoimmista kaupungeista. Toiminnassa siirretään Kylille kulttuuria-toimintamalli kaupunkiympäristöön. Hanke on osa Ikäinstituutin koordinoimaa Elämänote-ohjelmakokonaisuutta. Hankkeen omalle sivulle pääset tästä. Jatkossa tunnistat hankkeen toiminnot tästä logosta:
kokulogo

Yhdistyksen toimistoihin täydennystä Seinäjoella!

Yhdistyksen toimintoja löydät nyt myös Matkakeskuksesta!
Tilat ovat kaupungin Ikäkeskuksen ikäihmisten asiakasohjausyksikön naapurissa, oma sisäänkäynti (vasen siipi, ent. EP:n Matkailun tilat, oma sisäänkäyntiovi lähimpänä Nyt se tulee, nyt se tulee-patsasta). Syksyn aikana alkaa ryhmätoimintoja näissä uusissa tiloissa!
Kortteleihin kulttuuria-hankkeen työntekijöiden toimisto on Mediwestissä (Koskenalantie 16, 3.kerros).
Varaa aika esim. henkilökohtaiseen tapaamiseen, sillä työmme on liikkuvaa, eikä toimistolla ole jatkuvaa päivystystä.
TOM-hankkeen toimisto on edelleen Framilla (Frami C), 1. kerros).
Maksuttomat "Henkireikätapaamiset" ovat edelleen mahdollisia - henkilökohtaisen tapaamisesta saat tietoa tästä.

Seinäjoen kaupunginteatterin kanssa tehtävää yhteistyötä!
Teatterin syyskauden ohjelmistoon kuuluu Nimeni on Susanna-näytelmä, joka on lämminhenkinen draamanäytelmä itsenäisestä ja vahvasta naisesta. Yht'äkkiä Susannan elämään ilmestyy ylittämätön este. Hän kohtaa Alzheimerin taudin vähän yli viisikymppisenä. Näytelmä kertoo kaiken kestävästä ystävyydestä. Miten ystävät auttavat, kun Susannan tietokoneen näppäimistö ei enää tottele ja keittiö omassa kodissaan vaihtaa paikkaa. Näytelmän kotisivuille pääset tästä.
Teatterilla on yhdistyksen infopiste syksyn aikana. Maailman Alzheimer-päivänä 21.9. näytelmän jälkeen sytytetään yhdessä Muistin tuli teatterilla yhdessä näyttelijöiden kanssa. Perinteeksemme muodostunut Muistin tuli lähettää valoa ja iloa muistisairaille läheisille.
Lauantaina 22.9. klo 15.30 alkavan Muistiseminaarin esite. Tuolloin teatterin Aino-lavalla pidetään luento Muistisairauksien ennaltaehkäisy ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset, luennoijana TtT Jenni Kulmala. Ilmoittaudu! 70 ilmoittautunutta mahtuu mukaan maksuttomaan seminaariin. Kysy lisää meiltä ja ilmoittaudu seminaariin p. 050 414 7897 / Virve tai 0400 717 288 / Outi.

Teatterilla 6.9. olleessa tiedotustilaisuudessa nähtiin katkelma näytelmästä. Ohjaaja Satu Linnapuomi, näyttelijät ja muu työryhmä kertoivat ansiokkaasti näytelmän tekemisen vaiheista. E-P:n Muistiyhdistyksen toiminnanjohtaja Minna Huhtamäki-Kuoppala sanoi tilaisuudessa, että pelkästään jo tiedotustilaisuus oli "lyhyt oppimäärä muistisairauksien ymmärtämiseen, monivivahteisuuden oivaltamiseen ja katkelma näytelmästä kuvasi hyvin sitä, miten läheiset suhtautuvat eri tavoin muistisairauteen sairastumiseen". Minna suosittelee näytelmää muistisairauden lähellä eläville omaisille ja läheisille sekä työssään muistisairaita kohtaaville ammattilaisille - sosiaali- ja terveydenhuollossa, mutta myös muissa palveluissa muistisairaita kohtaaville.

HUOM!! Seinäjoen työikäisryhmäläiset! Annelta voi kysyä väliaikatietoja kokoontumisista. Entisille kävijöille lähetetään totuttuun tapaan kirje kotiin tulevista ryhmäajoista ja uudet voivat soitella tiedustelut p. 050 336 7354 / Anne Kujala, Muistiluotsi.

Runosaappaat Seinäjoen kaupunginteatterin Aino-lavalla. Tule maksuttomaan runoesitykseen Näin on aina ollut (kesto n. 35 min).
Runosaappaat on Kylille kulttuuria-toiminnan ikäihmisille suunnattu harrasteryhmä, joka kokoontuu säännöllisesti runojen äärelle.
Esitykset la  29.9. klo 16.00 ja 17.00 ja la 20.10. klo 16.00 ja 17.00.
Voit jäädä katsomaan esityksen Nimeni on Susanna -päivänäytöksen jälkeen, tai katsoa ennen iltanäytöstä. Esite

AHAA!-koulutus ryhmänohjaajille! Tutustu tämän esitteen kautta. Koulutamme Ahaa! -aivotreenitryhmien ohjaajia. Kouluttautumalla saat materiaalin ja valmiudet ohjata ryhmää. Osallistu koulutukseen, jos haluat tehdä vapaaehtoistyötä, kehittää osaamistasi ja olet kiinnostunut ryhmänohjaamisesta. Tied. Outi. p. 0400 717 288.

Puolisona ja omaishoitajana -ryhmä Kortesjärvellä alkaen 9.10. Esite

Syksyn VIRKISTYSVIIKONLOPPU Kivitipussa 26.-28.10 (pe-su). Ilmoittaudu mukaan. Omakustanteinen, täysi hoito. Ohjelman saat tästä.

VIDEOMME sekä TOM-hankkeen materiaalin ja äänikirjat löydät YouTubesta ja kotisivujemme kohdasta Videot.

Syyskokous ke 7.11. klo 18. Syyskokouksessa käsitellään mm. ensi vuoden talousarvio, toimintasuunnitelma ja valitaan yhdistyksen hallituksen jäsenet ja puheenjohtaja. Paikka ilmoitetaan myöhemmin. Syyskokouksessa käsiteltäväksi haluttava aloite on toimitettava yhdistyksen hallitukselle syyskuun loppuun mennessä.

Henkilökunnan lomia:
Virve Rinne 18.-19.10.
Outi Riihimäki  19.10.
Kristiina Riskumäki  2.-5.11.
Päivi Niinistö-Mäkinen 5.10., 15.10.
Minna Huhtamäki-Kuoppala 21.9., 15.-21.10.
Sarita Vihtonen 27.9.

Päivitetty 20.9.-18