hibiscus Ajankohtaista

Seuraamme alueviranomaisten ohjeita korona-pandemiasta.

Suositukset löytyvät sairaanhoitopiirin sivulta.

Ryhmätoiminnat

Ryhmätoiminnat kunnittain löytyvät omalta alasivultaan.

Avoimet Teams-tapahtumat

Järjestämme kaikille avoimia ja maksuttomia tilaisuuksia Teamsissa.

Muisti mukana menossa-hyvinvointipäivä Härmän Kylpylässä ti 31.5.

Ohjelmassa klo 12 hankkeen kuulumiset, luento liikuntamotivaation moninaisuudesta - miten motivoin itseni liikkeelle, Mari Lehikoinen, TtM, liikunnanohjaaja (AMK). Mari pitää myös liikutahetken Lavis istuen ja lopuksi on Elämä itse -näytelmän taltiointiesitys. Kahvitarjoilu ko 13.30. Kaikille maksuton ja avoin tilaisuus päättyy klo 16. Ilmoittaudu 22.5. mennessä p. 050 323 3757 tai heli.hietala(at)muistiyhdistys.fi.

Kesätanssit 14.6. klo 13 Haalin lavalla Nurmossa

Muisti mukana menossa -hankkeen kesätanssit Haalin tanssilavalla Eläkeliitto Nurmon tanssien yhteydessä os. Latikanmäentie 4, Nurmo, Seinäjoki.
Yhteinen tervetulotilaisuus ja hankkeen kuulumiset klo 12:30. Tilaisuudessa annetaan tansseihin ilmoittautuneille ilmaiset pääsyliput. Tanssit alkavat klo 13. Pullakahvitarjoilu. Orkesterina Arja Åkerlund yhtyeineen. Ilmoittautuminen  7.6. mennessä lippuja ja trahteeria varten050 438 8213 / paivi.niinisto-makinen(at)muistiyhdistys.fi

Yhdistyksen perinteinen Lapin retki 6.-10.9.2022

Lisätiedot ja ilmoittautumiset p. 050 5956 588.

Juurille-hanke kerää paikallishistoriaa ja tarinoita

Juurille-hankkeen tavoitteena on tuoda esille Kauhavan kylien ja asuinalueiden kulttuurihistoriaa, vahvistaa kylien omaleimaisuutta ja identiteettiä. Muisojen keräämisestä, kirjoitusten ja muiden muistojen keräämisestä saat lisää tietoa omalta sivultaan.

Kortesjärven Ylikylän Nuorisoseura näytelmä-yhteistyö:

Florian Zellerin palkittu Isä-näytelmä (La Père) saa ensi-iltansa la 24.9. Kortesjärven Ylikylän Nuorisoseuralla Muistiviikolla. Isä-näytelmä johdattaa katsojan syvälle muistisairaan isän sirpaloituvaan maailmaan. Näytelmän ohjaa Eija-Irmeli Lahti. Yhteistyö tarkentuu kevään aikana. "Moni meistä elää suoraan tai välillisesti siinä maailmassa, jonka näyttämöltä saamme koettavaksi. Yksi selkeä tarve on saada rakennettua katsojille eväitä muistisairaan läheisen kohtaamiseen", Joonas Autio uskoo. Tiedustelut NS: Joonas Autio  050 564 3347 / Muistiyhdistys: Minna Huhtamäki-Kuoppala 0400 919 523.

100 vuotta pesistä – museossa -hankkeen muisteluiltoja Vimpelissä

Muisteluiltoja on kevään ja kesän aikana muiden tapahtumien lisäksi. Tied. Minna p. 0400 919 523. Hankkeesta tarkemmin hanketyöntekijä Eija Koskela, Vimpelin kunta, p. 040 5846433.

Etäryhmiä sairastuneille ja läheisille sekä työikäisille omaisistaan huolehtiville

Osallistumismahdollisuudet kodin ulkopuoliseen toimintaan saattaavat olla rajalliset ja vertaistuen sekä tiedonsaaminen voivat olla haasteellisempia. Tarjomme sinulle mahdollisuutta tulla etänä osallistumaan toimintaamme. Tarvitset nettiyhteyden ja laitteen (tietokone, tabletti tai älykännykkä). Ilmoittaudu mukaan sähköpostilla leena.huhtala(at)muistiyhdistys.fi. Tarkat osallistumisohjeet saat sähköpostiisi. Neuvomme myös puhelimitse. Lisätiedot p. 050 5956 588.

Jos käytössäsi on tietokone, tabletti tai älypuhelin, voit osallistua yleisötilaisuuksiin ja vertaistuki- ja muistiryhmiin verkossa. TEAMS-ryhmät ovat 4-5 hengen pienryhmiä. Kaikissa ryhmissä on tilaa ja uusia perustetaan tarpeen mukaan.  Jos etäyhteyden muodostaminen on vierasta, voimme harjoitella etukäteen. Liittymisessä opastetaan puhelimitse ja tarvittaessa opastus voidaan antaa myös kotona. Ota rohkeasti yhteyttä, jos kiinnostuit!

Neuvontapalvelut

Puhelinneuvontapalvelumme ovat kaikille avoimia maksuttomia palveluja. Meille voi soittaa luottamuksellisesti muistiasioissa ja omaishoitajatilanteissa, tai kun tarvitset tietoa, ohjausta ja neuvontaa esim. etuisuuksiin ja oikeuksiin liittyen, tietoa tuetuista lomista tai Kelan sopeutumisvalmennuskursseista. Ole yhteydessä myös silloin, kun haluat tietoa vertaistuesta tai vapaaehtoistoiminnasta. Ellei tämän sivuston CHAT-palvelussa ole vastaaja paikalla, kenttään voit jättää yhteydenottopyynnön, niin soitamme Sinulle. Voit myös täyttää sähköisen yhteydenottopyynnön täällä.

Henkilökunnan poissaolot:

Kristiina Riskumäki 24.2.-30.9. Sijainen Anne Kujala, anne.kujala(at)muistiyhdistys.fi, p. 050 4651 705
Heli Hietala 2.5.-31.7. Sijanen Anne Kujala, ks. tiedot yllä
Minna Huhtamäki-Kuoppala 25.-29.5., 10.6.
Päivi Jussila 27.5.
Päivi Niinistö-Mäkinen 27.5.
Henkilökunnan vuosilomat pidetään pääsääntöisesti ajalla 27.6.-31.7. Silloin Sinua palvelevat Muistineuvo ja Vertaislinja.

Muistineuvo-tukipuhelin tarjoaa muistisairauksiin liittyvää ohjausta ja neuvontaa maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin (klo 12–17), numerossa 09 8766 550 (0,08€/min.+pvm). Puheluihin vastaavat kokeneet muistityön ammattilaiset. Ruotsinkielistä palvelua tiistaisin klo 15–17 samassa numerossa.

Vertaislinja-tukipuhelin tarjoaa kuuntelevan korvan omaishoitajan arjen tilanteisiin vuoden jokaisena päivänä (klo 17-21) numerossa 0800 9 6000 (maksuton). Puheluihin vastaavat kokeneet ja koulutetut omaishoitajat.

Päivitetty 23.5.2022

Tuettu Veikkauksen tuotoilla-logo.