hibiscus Ajankohtaista

Seuraamme alueviranomaisten ohjeita korona-pandemiasta.

Suositukset löytyvät sairaanhoitopiirin sivulta. Suositukset päivittyvät tilanteen mukaan.

Taideaviisi

Kortteleihin kulttuuria -hanke on yhdessä Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen Kulttuuria minulle -hankkeen kanssa tehnyt Taideaviisi-oppaan, josta saa vinkkejä arjen kulttuurisiin hetkiin. Taideaviisissa innostetaan ja kannustetaan lukijaa tarkastelemaan oman kodin taidetta "taidelasien" läpi viettämällä kulttuurisia tuokioita tutussa ympäristössä. Lataa Taideaviisi pdf-muodossa.

Yhdistyksen puheenjohtaja Jenni Kulmalasta Muistiliitto ry:n hallituksen puheenjohtaja

Seinäjokelainen Jenni Kulmala on terveystieteiden tohtori ja gerontologian ja kansanterveyden sekä gerontologisen hoitotieteen dosentti. Hän toimii tenure track -professorina Tampereen yliopistossa ja erikoistutkijana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa.

Jenni Kulmalan tutkimusteemoja ovat viimeisen viidentoista vuoden ajan olleet ikääntyneiden terveyden ja toimintakyvyn ylläpito, aivoterveyden ylläpito ja muistisairaudet.

Jenni Kulmala on ollut Muistiliiton hallituksen jäsen vuodesta 2018. Vuodesta 2016 lähtien hän on toiminut Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksen hallituksen jäsenenä ja yhdistyksen puheenjohtajana vuosina 2018–2021.

Muistiliiton hallituksen varapuheenjohtajana (2 vpj.) jatkaa kansanedustaja Pasi Kivisaari Seinäjoelta.

Riittämättömyyden tunne oman jaksamisen esteenä -verkkoluento Kauhavalla to 9.12. klo 17-19

Tilaisuus on Helmirannassa, Helminkuja 3, ja se on suunnattu omaishoitajille ja kaikille läheisestään huolehtiville.
HUOM! Omaishoidettaville samaan aikaan kahvitus ja omaa ohjelmaa eri tilassa. Tilaisuudessa osallistutaan etäyhteyksin Omaishoitajaliitto ry:n verkkoluennolle ja kuullaan hyvä alustus aiheeseen. Luennon jälkeen jutellaan teemaan liittyen ja kahvitellaan. Ilmoittautumiset ti 7.12. mennessä 050-444 1028 /Lakeuden Omaishoitajat. Tervetuloa läheltä ja kauempaa!

Pikkujoulut pidetään pienryhmissä - Mediwestissä pidettävä pikkujoulu 14.12. peruttu

Syksyn Jäsentiedotteessa kaavailimme perinteisen pikkujoulujuhlamme pitämistä yhteistilaisuutena Seinäjoella Mediwestissä. Korona-tilanteen jatkuessa haastavana, olemme päätyneet pitämään pikkujouluja eri paikkakunnilla kokoontuvien ryhmien yhteydessä. Niihin ovat tervetulleita entiset ja uudet kävijät. Ilmoittelemme pikkujouluista mm. ryhmissä ja järjestöpalstoilla. Voit soittaa myös työntekijöillemme, jos haluat tietää oman kuntasi tapahtumasta.

Syyskokous-kuulumisia

Syyskokous pidettiin yhdistyksen Seinäjoen toimistolla 8.11. Yhdistyksen toimintasuunnitelma ja talousarvio hyväksyttiin vuodelle 2022. Jäsenmaksu säilyy ennallaan, ollen 20 € / vuosi.
Hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi vuodelle 2022 valittiin toiminnanjohtaja, ft (YAMK) Tiina Rauhalaakso Ilmajoelta (uusi).
Hallituksen muut jäsenet ovat:
terveydenhuoltoneuvos Saara Ijäs (Seinäjoki),
muistihoitaja Helena Anttila (Kuortane),
hoivakodin johtaja, yrittäjä Kirsi Kinnunen (Kurikka),
tenure track -professori, erikoistutkija Jenni Kulmala (Seinäjoki),
lehtori Marita Lahti (Kauhajoki),
yleislääketieteen ja geriatrian erikoislääkäri, ylilääkäri Pauliina Pippola (Seinäjoki), uusi
taloudenhoitaja Riitta Prusti (Ilmajoki),
erityisasiantuntija/E-P soteuudistus, tulevaisuuden sote-keskus, Anneli Saarinen (Seinäjoki).
Vuoden vaihteessa hallituspaikan jättävät palvelujohtaja Sari Autio ja sovellusasiantuntija Johanna Norjamäki. Norjamäki jatkaa yhdistyksen edstajana Fimean työryhmässä "Lääkkeen käyttäjän osallisuus varmistaa lääkehoidon onnistumisen".
Tied. puh. 0400 919 523 / tj. Minna Huhtamäki-Kuoppala.

Neuvontapalvelut

Puhelinneuvontapalvelumme ovat kaikille avoimia maksuttomia palveluja. Meille voi soittaa muistiasioissa ja omaishoitajatilanteissa, tai kun tarvitset tietoa, ohjausta ja neuvontaa esim. etuisuuksiin ja oikeuksiin liittyen, tietoa tuetuista lomista tai Kelan sopeutumisvalmennuskursseista. Ole yhteydessä myös silloin, kun haluat tietoa vertaistuesta tai vapaaehtoistoiminnasta.
Jos käytössäsi on tietokone, tabletti tai älypuhelin, voit osallistua yleisötilaisuuksiin ja vertaistuki- ja muistiryhmiin verkossa. TEAMS-ryhmät ovat 4-5 hengen pienryhmiä. Kaikissa ryhmissä on tilaa ja uusia perustetaan tarpeen mukaan.  Lisätietoa p. 050 5956 588. Jos etäyhteyden muodostaminen on vierasta, voimme harjoitella etukäteen. Liittymisessä opastetaan puhelimitse ja tarvittaessa opastus voidaan antaa myös kotona. Ota rohkeasti yhteyttä, jos kiinnostuit!

Yhdistyksemme CHAT-palvelu

CHAT-palvelussa voi asioida nimettömänä. CHATin ollessa suljettuna sinne voi jättää yhteydenottopyynnön.

Etäryhmä työikäisille omaisistaan huolehtiville

Omaisen osallistumismahdollisuudet kodin ulkopuoliseen toimintaan saattaavat olla rajalliset ja vertaistuen sekä tiedonsaaminen voivat olla haasteellisempia. Tarjomme sinulle, omainen, mahdollisuutta tulla etänä osallistumaan toimintaamme. Tarvitset nettiyhteyden ja laitteen (tietokone, tabletti tai älykännykkä). Ilmoittaudu mukaan sähköpostilla leena.huhtala(at)muistiyhdistys.fi vähintään kahta päivää ennen ryhmän tapaamista. Tarkat osallistumisohjeet saat sähköpostiisi. Neuvomme myös puhelimitse. Etäyhteydet otetaan tiistaisin 19.10., 16.11. ja 7.12. klo 17-18. Lisätiedot p. 050 5956 588.

Tuetut lomat

Tuetuista lomista on lisätietoa omalla alasivulla. Tutustu tämän linkin kautta niihin.

Henkilökunnan poissaolot:

Katja Kujala 20.-31.12.
Anne Kujala  2.-3.12., 10.12., 15.-31.12.

Päivitetty 3.12.2021

Tuettu Veikkauksen tuotoilla-logo.