hibiscus Ajankohtaista

Seuraamme alueemme viranomaisten tiedotusta, ohjeita ja suosituksia korona-pandemiaan liittyen.

Suositukset löytyvät sairaanhoitopiirin sivulta. Suositukset päivittyvät tilanteen mukaan.

Työikäisenä muistisairauteen sairastuneiden ja läheisten tapaaminen Seinäjoella 18.9. Hot. Almassa.

Vertaistukitapaaminen työikäisenä muistisairauteen sairastuneille läheisineen lauantaina 18.9.2021 Seinäjoella klo 10-16 Hotelli Alma, Torni, Ruukintie 4, Seinäjoki.
Ohjelmassa aamukahvi 9.30, lounas ja päiväkahvi.
Tervetuloa-sanat suomeksi ja ruotsiksi sekä Muistiliiton tervehdys
"Oman elämänsä herra” - muistisairauteen sairastuneiden haastattelu - miten elämä on jatkunut sairastumisen jälkeen
Geriatri Tarja Lindholmin puheenvuoroVertaistapaamiset pienryhmissä, mahdollisuus osallistua myös ruotsinkieliseen ryhmäänSuitsaitmies Teemu Kettulan esitys päättää päivän.
Mahdollisuus vertaisten tapaamiseen ja keskusteluun ryhmissä, också på svenska: sairastuneet, puolisot ja lapset/nuoret.
Perhetapahtuma sis. ohjelman lisäksi aamukahvit, lounaan Alman seisovasta pöydästä ja iltapäiväkahvit. Maksuton tapahtuma työikäisille perheineen.
HUOM! Halukkailla on mahdollisuus varata myös majoitus suoraan Almasta Uudesta Tornista omakustanteisesti seuraavasti: 95 € / 1hh ja 115 € / 2hh. Huonehinnat sisältävät saunan käytön, paikoituksen ja aamiaisen. Varaus puh. 06 4215200.
Ilmoittaudu ke 8.9.2021 mennessä:
Etelä-Pohjanmaan alueella p. 050 4651 705 / Kristiina tai p. 0400 919 523 / Minna  tai toimisto(at)muistiyhdistys.fi
Ruotsinkielisten ilmoittautuminen, registrering tel. 044 345 0590 / Eeva (Pohjanmaan Muistiluotsi). Ilmoittautumisen yhteydessä erityisruokavaliot.
Järjestetään yhdessä Muistiliiton, Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan Muistiluotsien kanssa. Tervetuloa! Esite, jossa vertaistukitapaamisen tiedot.

Lapin retki Muistiyhdistyksen jäsenille 10.-14.9.2021.

Yöpymiset Siltalan leirikeskuksessa Ylläsjärvellä. Retken hinta n. 280-300 € / hlö, sis. matkat, ruokailut ja majoituksen. Lähtöpaikka Seinäjoki. Lisätiedot ja ilmoittautumiset Anne p. 050 4074 959.

Kaikille avoimet keskikesän kokoontumiset

Ohjelmassa leppoisaa yhdessäoloa ja aivojen askarrutusta. Tervetuloa!
Ilmoittautumiset viimeistään päivää aiemmin p. 050 5956 588 tai leena.huhtala(at)muistiyhdistys.fi

Ma 5.7. klo 10 Ylistaron kirjasto, Matti Pohto-kamari, Kaukolanraitti 5.
Ma 5.7. klo 13 Kouran tupakeittiö, Kourantie 583.
Ti 6.7. klo 10 Ylihärmä, Härmän Seppä, Viitaväylä 11.
Ke 7.7. klo 10 Isojoki, päivätoiminnan tilat, Kristiinantie 6.
Ke 7.7. klo 13 Karijoki, Maitolaituri, Saliininkuja 3.
To 8.7. klo 10 Lehtimäki, srk-koti, Matkatie 1.
To 8.7. klo klo 13 Soini, Kuninkaantupa, Multiantie 27.

Neuvontapalvelut

Neuvontapalvelumme ovat lomalla 9.7.-1.8. Voit olla yhteydessä Muistiliiton Muistineuvo-tukipuhelimeen ja Vertaislinjalle, tietoa näistä palveluista on alla.
Puhelinneuvontapalvelumme ovat kaikille avoimia maksuttomia palveluja. Meille voi soittaa muistiasioissa ja omaishoitajatilanteissa, tai kun tarvitset tietoa, ohjausta ja neuvontaa esim. etuisuuksiin ja oikeuksiin liittyen, tietoa tuetuista lomista tai Kelan sopeutumisvalmennuskursseista.
Ole yhteydessä myös silloin, kun haluat tietoa vertaistuesta tai vapaaehtoistoiminnasta.
Jos käytössäsi on tietokone, tabletti tai älypuhelin, voit osallistua yleisötilaisuuksiin ja vertaistuki- ja muistiryhmiin verkossa.
Jos etäyhteyden muodostaminen on vierasta, voimme harjoitella etukäteen. Liittymisessä opastetaan puhelimitse ja tarvittaessa opastus voidaan antaa myös kotona. Ota rohkeasti yhteyttä, jos kiinnostuit!
TEAMS-ryhmät ovat 4-5 hengen pienryhmiä. Kaikissa ryhmissä on tilaa ja uusia perustetaan tarpeen mukaan. Lisätietoa p. 050 5956 588 (ma 2.8. alkaen).

Yhdistyksemme CHAT-palvelu

CHAT-palvelussa voi asioida nimettömänä. CHATin ollessa suljettuna sinne voi jättää yhteydenottopyynnön. CHAT lomailee 21.6.-1.8.-21.

Muistiliiton ylläpitämät tukipuhelimet

Muistineuvo-tukipuhelin tarjoaa muistisairauksiin liittyvää ohjausta ja neuvontaa maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin (klo 12–17), sekä keskiviikkoisin ja perjantaisin (klo 12–15) numerossa 09 8766 550 (0,08 € / min.+pvm). Puheluihin vastaavat kokeneet muistityön ammattilaiset. Ruotsinkielistä palvelua on tiistaisin klo 15–17 samassa numerossa. Minneslinjen betjänar på svenska på tisdagen kl. 15–17 på samma telefonnummer.
Vertaislinja-tukipuhelin tarjoaa kuuntelevan korvan omaishoitajan arjen tilanteisiin vuoden jokaisena päivänä (klo 17-21) numerossa 0800 9 6000 (maksuton). Puheluihin vastaavat kokeneet ja koulutetut omaishoitajat.

Henkilökunnan vuosilomat kesän aikana:

Minna Huhtamäki-Kuoppala 22.6.-8.8.
Leena Huhtala 10.6.-4.7., 12.7.-1.8.
Kristiina Riskumäki 23.6.-1.8.
Anne Kujala 25.6.-1.8.
Päivi Niinistö-Mäkinen 23.6.-1.8.
Heli Hietala 5.-28.7.
Katja Kujala 24.6.-28.7.
Päivi Jussila 24.6.-1.8.

Kurkistus syksyyn 2021 - linkki Muistiviikon sivulle

- Muistiviikko 38, Maailman Alzheimer-päivä ti 21.9.

- Yhdistyksen vapaaehtoisten Kiitosjuhla la 25.9.

- Konstikoppa—kiertävä teknologianäyttely on meillä kiertueella viikoilla 38-39 syyskuussa. Vallin Ikäteknologiakeskuksen Konstikoppa® on matkalaukun muodossa kiertävä teknologianäyttely. Sen avulla voidaan tutustua ja tutustuttaa ikäihmisiä pieniin laitteisiin, jotka voivat tehdä heidän arjestaan turvallisemman ja helpomman. Laitteet ovat helppokäyttöisiä, eivätkä ne vaadi asennustöitä, ne ovat helposti itse hankittavia ja kohtuuhintaisia (alle 10 € - 250 €).  Jokaisesta esillä olevasta laitteesta jaetaan myös tietoa niiden hankintapaikoista ja hinnoista. Kopassa on nyt mukana 17 laitetta, jotka mm. helpottavat näkemistä, kuulemista tai muistamista sekä vaikuttavat turvallisuuteen.

Liity jäseneksi yhdistykseemme!

Tule mukaan muistiyhteisöön. Oletpa muistioireista huolestunut, muistisairas tai läheinen, ammattilainen tai muuten vain omasta muistista ja muistiasioista kiinnostunut, vapaaehtoistoimintaan uteliaasti suhtautuva tai tietoa tarvitseva - tule yhdistyksen jäseneksi! Jäsenmaksu on vain 20 € / vuosi ja saat tiedotteet ja Muisti-lehden sekä neuvontaa, opastusta ja materiaalia sitä tarvitessasi. Lisää tietoa.

Päivitetty 6.7.2021

Tuettu Veikkauksen tuotoilla-logo.