hibiscus Ajankohtaista

Tuettu loma 3.10. alkaen

Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys ja Vaasan seudun Muistiyhdistys järjestävät yhteistyössä tuettuja lomia Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa Veikkauksen tuella. Hakemuksen voit tehdä suoraan sähköisesti Maaseudun terveys- ja lomahuollon sivuilla osoitteesta www.mtlh.fi jossa on myös lisäteidot lomista. Muistiyhdistysten lomat löydät tästä linkistä. Seuraavalle Härmän kylpylässä lokakuussa olevalle lomalle hakuaika päättyy 3.7. Listätiedot p. 0400 919 523 / Minna.

Kuntavaalit 2021 - onnea ja menestystä uuden kauden valtuutetuille

Voit hyödyntää kattojärjestömme Muistiliiton materiaalia perehtyessäsi muistisairaiden ja läheisten tilanteeseen Suomessa. Muistiliiton sivuilla on paljon tietoa aiheesta. Tiesitkö esimerkiksi sen, että päivittäin 36 suomalaista sairastuu etenevään muistisairauteen? Oikeilla valinnoilla sairauden alkamista voidaan viivästyttää. Testaa, miten voit tehdä päätöksiä hyvän elämän edistämiseksi muistiystävällisessä kunnassa. Muistiliitto_Tarkistuslista .
Yhdistyksemme on tukenasi omassa kunnassasi miettiessäsi muistisairaiden ja perheiden palveluja ja niiden kehittämistä sekä hyvinvoinnin ja terveydeyden edistämiseen liittyviä asioita.

Seuraamme alueemme viranomaisten tiedotusta, ohjeita ja suosituksia korona-pandemiaan liittyen.

Suositukset löytyvät sairaanhoitopiirin sivulta. Suositukset päivittyvät tilanteen mukaan.

Lapin retki Muistiyhdistyksen jäsenille 10.-14.9.2021.

Yöpymiset Siltalan leirikeskuksessa Ylläsjärvellä. Retken hinta n. 280-300 € / hlö, sis. matkat, ruokailut ja majoituksen. Lähtöpaikka Seinäjoki. Lisätiedot ja ilmoittautumiset Anne p. 050 4074 959.

Kaikille avoimet keskikesän kokoontumiset

Ohjelmassa leppoisaa yhdessäoloa ja aivojen askarrutusta. Tervetuloa!
Ilmoittautumiset viimeistään päivää aiemmin p. 050 5956 588 tai leena.huhtala(at)muistiyhdistys.fi

Ma 5.7. klo 10 Ylistaron kirjasto, Matti Pohto-kamari, Kaukolanraitti 5.
Ma 5.7. klo 13 Kouran tupakeittiö, Kourantie 583.
Ti 6.7. klo 10 Ylihärmä, Härmän Seppä, Viitaväylä 11.
Ke 7.7. klo 10 Isojoki, päivätoiminnan tilat, Kristiinantie 6.
Ke 7.7. klo 13 Karijoki, Maitolaituri, Saliininkuja 3.
To 8.7. klo 10 Lehtimäki, srk-koti, Matkatie 1.
To 8.7. klo klo 13 Soini, Kuninkaantupa, Multiantie 27.

Neuvontapalvelut

Neuvontapalvelumme ovat lomalla 12.7.-1.8. Voit olla yhteydessä Muistiliiton Muistineuvo-tukipuhelimeen ja Vertaislinjalle, tietoa näistä palveluista on alla.
Puhelinneuvontapalvelumme ovat kaikille avoimia maksuttomia palveluja. Meille voi soittaa muistiasioissa ja omaishoitajatilanteissa, tai kun tarvitset tietoa, ohjausta ja neuvontaa esim. etuisuuksiin ja oikeuksiin liittyen, tietoa tuetuista lomista tai Kelan sopeutumisvalmennuskursseista.
Ole yhteydessä myös silloin, kun haluat tietoa vertaistuesta tai vapaaehtoistoiminnasta.
Jos käytössäsi on tietokone, tabletti tai älypuhelin, voit osallistua yleisötilaisuuksiin ja vertaistuki- ja muistiryhmiin verkossa.
Jos etäyhteyden muodostaminen on vierasta, voimme harjoitella etukäteen. Liittymisessä opastetaan puhelimitse ja tarvittaessa opastus voidaan antaa myös kotona. Ota rohkeasti yhteyttä, jos kiinnostuit!
TEAMS-ryhmät ovat 4-5 hengen pienryhmiä. Kaikissa ryhmissä on tilaa ja uusia perustetaan tarpeen mukaan. Lisätietoa p. 050 5956 588 (ma 2.8. alkaen).

Yhdistyksemme CHAT-palvelu

CHAT-palvelussa voi asioida nimettömänä. CHATin ollessa suljettuna sinne voi jättää yhteydenottopyynnön. CHAT lomailee 21.6.-1.8.-21.

Muistiliiton ylläpitämät tukipuhelimet

Muistineuvo-tukipuhelin tarjoaa muistisairauksiin liittyvää ohjausta ja neuvontaa maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin (klo 12–17), sekä keskiviikkoisin ja perjantaisin (klo 12–15) numerossa 09 8766 550 (0,08 € / min.+pvm). Puheluihin vastaavat kokeneet muistityön ammattilaiset. Ruotsinkielistä palvelua on tiistaisin klo 15–17 samassa numerossa. Minneslinjen betjänar på svenska på tisdagen kl. 15–17 på samma telefonnummer.
Vertaislinja-tukipuhelin tarjoaa kuuntelevan korvan omaishoitajan arjen tilanteisiin vuoden jokaisena päivänä (klo 17-21) numerossa 0800 9 6000 (maksuton). Puheluihin vastaavat kokeneet ja koulutetut omaishoitajat.

Vastaa kyselyyn - kysely sulkeutuu 20.6.21

Olemme mukana Etelä-Pohjanmaan alueen Muistisairaiden palvelupolun päivittämistyössä ja toivomme vastauksianne kyselyyn, jossa kysytään muistisairaiden ja läheisten kokemuksia palvelupolun toteutumisesta sekä kehittämisideoita sekä julkisen puolen että meidän yhdistyksemme toimintaan. Vastaukset käsitellään nimettöminä. Kysely avautuu tästä.

Henkilökunnan vuosilomat kesän aikana:

Minna Huhtamäki-Kuoppala 22.6.-8.8.
Leena Huhtala 10.6.-4.7., 12.7.-1.8.
Kristiina Riskumäki 23.6.-1.8.
Anne Kujala 25.6.-1.8.
Päivi Niinistö-Mäkinen 23.6.-1.8.
Heli Hietala 5.-28.7.
Katja Kujala 24.6.-28.7.
Päivi Jussila 24.6.-1.8.

Kurkistus syksyyn 2021

- Muistiviikko 38, Maailman Alzheimer-päivä ti 21.9.

- Yhdistyksen vapaaehtoisten Kiitosjuhla la 25.9.

- Konstikoppa—kiertävä teknologianäyttely on meillä kiertueella viikoilla 38-39 syyskuussa. Vallin Ikäteknologiakeskuksen Konstikoppa® on matkalaukun muodossa kiertävä teknologianäyttely. Sen avulla voidaan tutustua ja tutustuttaa ikäihmisiä pieniin laitteisiin, jotka voivat tehdä heidän arjestaan turvallisemman ja helpomman. Laitteet ovat helppokäyttöisiä, eivätkä ne vaadi asennustöitä, ne ovat helposti itse hankittavia ja kohtuuhintaisia (alle 10 € - 250 €).  Jokaisesta esillä olevasta laitteesta jaetaan myös tietoa niiden hankintapaikoista ja hinnoista. Kopassa on nyt mukana 17 laitetta, jotka mm. helpottavat näkemistä, kuulemista tai muistamista sekä vaikuttavat turvallisuuteen.

Päivitetty 17.6.2021

Tuettu Veikkauksen tuotoilla-logo.