hibiscus Ajankohtaista

Päiv. 13.3.2024

Tulppaaneja

Vastaa kyselyymme, kiitos!

Oletko muistisairauteen sairastunut, omaishoitaja tai läheinen, tai haluat muuten antaa palautetta - kysely on Sinulle.
Kysymme näkemyksiäsi tiedon, ohjauksen ja neuvonnan saamiseen liittyen.
Anna myös kehittämisehdotuksia Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksen toimintaan liittyen.
Vastaaminen ei vie kauaa. Klikkaa linkki auki, rastita oma vastauksesi tai kirjoitta vapaamuotoisesti.
Vastaajan henkilötietoja ei kysytä, eikä henkilöllisyys tule kenenkään tietoon. Odotamme vastauksiasi: Linkki kyselyyn:

Onnittelumme Päiville!

Onnittelumme URHO-hankkeemme hankekoordinaattori Päivi Niinistö-Mäkiselle ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittamisesta. Opinnäytetyö "Muisti- ja ikäystävällinen yritys-mallin koettuja vaikutuksia ikääntyneiden ja muistisairaiden elämään Etelä-Pohjanmaalla" löytyy osoitteesta https://www.theseus.fi/handle/10024/820459

Virkistävää toimintaa - pieni loma Lapualla "Hyvän olon päivät muistiperheille"

Lähde mukaan huhtikuun virkistävälle omakustanteiselle lomalle Lapualle! Lue tarkemmin ja kysy meiltä mieltäsi askarruttavista asioista!

Yksin kotona -ryhmätoimintamalli

Olemme aloittaneen Anja Mäntylän rahaston tuella ryhmätoimintamallin kehittämistyön. Ryhmätoiminta kohdistuu omaishoitajille, jotka ovat hoitaneet muistisairasta läheistään, joka on siirtynyt pois kotihoidosta tai edesmennyt. Ryhmässä kohdataan uusi elämäntilanne yhdessä luottamuksellisessa ilmapiirissä ja katsotaan yhdessä tulevaan. Kehittämistyön ensimmäinen ryhmä kokoontuu yhdistyksen Ylihärmän Härmän sepän toimistolla ja ryhmästä saat lisää tietoa Yksin kotona-sivulta tai soittamalla Minnalle p. 0400 919 523.

Tutustu URHO-hankkeeseen ja Urhon Uutisiin hankkeen omalla sivulla.

Toimitila-asioita:

Olemme saaneet kevätkaudeksi käyttöömme tiistai-iltapäiviksi Joupin Kerhotalon tilat (os. Jouppilantie 23, ruskea tiilitalo Framin ja Jouppilantien välissä).
MuistiStidit, Työikäisten ryhmä ja Muistikerho siirtyvät Joupin Kerhotalolle, Jouppilantie 23. Tarkista kokoontumisaika!
MuistiKaffila jatkaa Nuorisokeskuksella kevätkauden 2024. Vertaistukiryhmät (Myllyrannan ryhmät) jatkavat Myllyrannassa. Yksin kotona-ryhmä jatkaa alkuvuoden Framilla, mutta siirtyy myöhemmin myös Joupin Kerhotalolle. Tied. Kristiina p. 050 4402643.

Frami D:n toimisto sulkeutuu maaliskuussa säästötoimenpiteiden johdosta. Palvelemme teitä edelleen ryhmissä, puhelinneuvonnassa, tilaisuuksissa ja tapahtumissa entiseen malliin. Myös Henkireikä-keskustelut onnistuvat Seinäjoella. Ole yhteydessä, jos tarvitset lisätietoa!

Aivoviikko maaliskuussa

Erityiset Aivoviikon toiminnat löytyvät tapahtumista ja Aivoviikon sivulta.

Lääkehoidon päivä 14.3.

Lääkehoidon päivän päätapahtumana järjestetään ”Lääkehoidon päivä on joka päivä” -webinaari to 14.3.2024 klo 13.00–15.15.
Webinaarin kohderyhmänä ovat lääkkeiden käyttäjät ja heidän läheisensä, SOTE-ammattilaiset sekä alan opiskelijat.
Webinaarin suunnittelusta ja järjestämisestä vastaa Kansallisen Lääkeinformaatioverkoston työryhmä. Maksuton webinaari on avoin kaikille, eikä siihen tarvitse ilmoittautua etukäteen. Osallistumaan pääset tästä.
Yhdistyksemme edustaja on mukana Lääkkeen käyttäjän osallisuus varmistaa lääkehoidon onnistumisen -työryhmässä.

Asiaa unesta Kauhajoella to 26.3.

URHO-hankkeen kaikille avoin yleisöluento to 26.3. klo 13-14 Kulttuuritalolla, os. Eduskunnankatu 5, Kauhajoki.
Luennolla saadaan tietoa unen huollosta ja unen merkityksestä aivoterveydelle. Tilaisuus on maksuton, tervetuloa!
Tied. hankekoordinaattori Päivi p. 050 4388213.

Yhdistyksen kevätkokous Seinäjoella 18.4.2024 klo 18

Kokous pidetään Mediwestin auditoriossa, Koskenalantie 16, Seinäjoki.
Ilmoittaudu pe 12.4. mennessä toimisto(at)muistiyhdistys.fi tai Minnalle puhelimitse 0400 919 523. Voit laittaa myös tekstiviestin. Kahvitarjoilu, ilmoita myös erityisruokavalio. Kevätkokouksessa käsitellään vuoden 2023 toimintakertomus ja tilinpäätös. Hallitus toivottaa jäsenet tervetulleiksi!

Jäsenretki Lappiin syyskuussa.

Retken aikataulu alustavasti 6.-10.9.2024. Lähtö Seinäjoelta. Lisätiedot Leena p. 050 5956 588.

Haluatko työpaikallesi yhdistyksen toiminnan esittelyn Teamsissa?

Sovitaan teille sopiva aika. Esittelyn kesto n. 30 min, varataan aikaa myös kysymyksille. Maksuton.
Ole yhteydessä Minnaan p. 0400 919 523 tai toimisto(at)muistiyhdistys.fi

Etelä-Pohjanmaan alueen muistisairaan palveluketju

Pääset Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen muistisairaan palveluketjuun tästä.
Sivuille kuvattu palveluketju antaa tietoa ja tukea muistisairauden eri vaiheisiin kaikenikäisille muistisairaille, omaishoitajille ja läheisille sekä ammattilaisille. Myös muistioireita epäilevät voivat hakea vinkkejä ja tietoa itselleen. Ammattilaiselle palveluketju avaa hoitoketjun eri vaiheet, työvälineet ja ohjausmateriaalit, joita omassa työssään voi hyödyntää. Palveluketjusta löytyy myös ensisijaiset yhteydenottotahot eri tilanteisiin.

Puhelinneuvontapalvelut

ovat kaikille avoimia maksuttomia palveluja. Meille voi soittaa luottamuksellisesti muistiasioissa ja omaishoitajatilanteissa, tai kun tarvitset tietoa, ohjausta ja neuvontaa esim. etuisuuksiin ja oikeuksiin liittyen, tietoa tuetuista lomista tai Kelan sopeutumisvalmennuskursseista. Ole yhteydessä myös silloin, kun haluat tietoa vertaistuesta tai vapaaehtoistoiminnasta. Yhteystiedot.
Ellei tämän sivuston CHAT-palvelussa ole vastaaja paikalla, kenttään voit jättää yhteydenottopyynnön, niin soitamme Sinulle.
Voit myös täyttää sähköisen yhteydenottopyynnön täällä.

Henkilökunnan poissaolot ja työmatkat:

Briefly in English

STM_RAHOITTAMA_PNG