hibiscus Vapaaehtoistoiminta

22.1.2024

Verkkoluentotilaisuus ke 10.4. klo 17—19

Vapaaehtoisille ja kaikille kiinnostuneille.
Tervetulosanat Muistiliiton varapuheenjohtaja Sari Sarkomaa, luento Ulla Eloniemi-Sulkava: ”Vuorovaikutus ja yhteyden rakentaminen muistisairaan kanssa. Tietoa ja käytännön esimerkkejä”.
Kahvitarjoilu, vapaaehtoinen kahviraha, tuotemyyntiä, käteismaksu. Samansisältöiset tilaisuudet ja kahvin lomassa keskustelua luennosta:
Kauhajoella, Kaupungintalo, valtuustosali, Hallintoaukio
Seinäjoella, Mediwestin auditiorio, Koskenalantie 16
Kauhavan Ylihärmässä yhdistyksen toimisto, OloKolo, Viitaväylä 11
Alajärvellä OmaisOivan uudella toimistolla os. Järvikatu 3 A 2, järjestetään yhteistyössä Järviseudun Omaishoitajien kanssa ja Alajärven ilmoittautumiset Tiinalle, p. 045 3275 441.
Ilm. 2.4. mennessä p. 050 5362 692 tai toimisto(at)muistiyhdistys.fi
HUOM! Voit ilmoittautua mukaan luennolle myös niin, että katsot luennon kotona - pyydä linkki Päiviltä.

vapaaehtoistyoKuva: Pixabay

Vapaaehtoistoimintaan liittyvissä asioissa

voit olla yhteydessä Päivi Jussilaan, puh. 050 5362 692 / paivi.jussila(at)muistiyhdistys.fi

Haluaisitko ryhtyä vapaaehtoiseksi ystäväksi?

Muistivapaaehtoisena voi toimia esim. muistisairaan ihmisen kaverina yhteisen ajan jakamiseen. Muistivapaaehtoinen vastaa vain kaveruuteen liittyvistä asioista, ei hoitoon liittyvistä asioista. Lähde rohkeasti mukaan!

Olisiko sinulla kiinnostusta toimia vapaaehtoisena ryhmänohjaajana?

Olisiko sinulla aikaa ja innostusta mielekkäälle harrastukselle? Olisitko Sinä kiinnostunut muistikerhon ohjaamisesta yksin tai yhdessä ystäväsi kanssa? Ryhmänohjauksessa voit hyödyntää omia vahvuuksiasi ja harrastuksiasi. Kokoontumisten teemoina voivat olla erilaiset muistiharjoitukset, käsityöt, tarinointi, musiikki jne.

Tunnetko jo Muistikummi-toiminnan?

Muistikummit -toimintamalli vaikuttaa käsityksiin muistisairauksista. Se muuttaa ajatuksia, toimintaa ja puheita muistiystävällisemmiksi. Muistikummit on sosiaalista toimintaa, jonka tavoitteena on luoda muistiystävällinen yhteiskunta yhdessä eri toimijoiden, yritysten, kuntien ja muistisairaiden kanssa. Muistikummi-toiminnassa voidaan järjestää Muistikummituokioita ja mm. Muistikummilähettiläskoulutusta.

Muistikummilähettiläät vievät muistiviestiä pitämällä Muistikummituokioita

Muistikummilähettiläs on muistiystävällisestä yhteiskunnasta innostunut, koulutettu vapaaehtoinen. Lähettiläs voi pitää tuokioita ystäville, perheille, työkavereille tai yleisötilaisuuksia suuremmille yleisöille. Tuokion jälkeen kaikki mukana olleet tietävät muistisairauksista ja tavoista, joilla voivat auttaa ja tukea muistisairaita. Lähettiläs koulutetaan päivän koulutuksella, jonka jälkeen hän voi organisoida oman tuokion muistiyhdistyksen tuen avulla. Voimme järjestää esim. työpaikoilla tai oppilaitoksissa Muistikummilähettiläskoulutuksia. Kouluttautuneet voivat sen jälkeen pitää itse Muistikummituokioita.

Pieni hetki aikaa muistityölle!

Emme odota, että olet hoito- tai hoivatyön ammattilainen. Tärkeintä on, että voit antaa pienen hetken ajastasi ja osaamisestasi. Tärkeää on myös se, että voit silloin tällöin auttaa muistityössä juuri sillä tavalla, kuin Sinulle sopii. Voit olla mukana yhdistyksen ryhmässä, järjestämässä tarjoilua, lukemassa tai laulamassa jossain. Voit olla mukana koulutuspäivissämme vaikkapa arpapöydässä tai tuotemyynnissä apuna. Olemme mukana myös messuilla, joilla voit olla messuosastollamme. Tapahtumissa voidaan tarvita "apukäsiä" tai vaikka pieniä ohjelmanumeroita jne. Toimintamuotoja on monia - mitä juuri SINÄ voisit tehdä?

Vapaaehtoistoimijoille on tarjolla kauttamme säännöllistä

- tietoa,
- tukea,
- vertaistapaamisia,
- alueellisia kohtaamisia sekä
- pari kertaa vuodessa isompia yhteisiä tilaisuuksia.

Kaikesta tästä saat tietoa Päiviltä, ole rohkeasti yhteydessä!

Päivitys 22.1.2024