hibiscus Vapaaehtoistoiminta

UUSI

Muistikummikoulutus Seinäjoella 4.9.2018, Terveysteknologiakeskus Mediwest, Koskenalantie 16, Seinäjoki

ESITE

Muistikummi – mitä se tarkoittaa?

Muistikummit -toimintamalli vaikuttaa käsityksiin muistisairauksista. Se muuttaa ajatuksia, toimintaa ja puheita muistiystävällisemmiksi. Muistikummit on sosiaalista toimintaa, jonka tavoitteena on luoda muistiystävällinen yhteiskunta yhdessä eri toimijoiden, yritysten, kuntien ja muistisairaiden kanssa.

Muistikummituokiot

Valmiin mallin mukaisessa tuokiossa käydään läpi perustiedot muistisairauksista ja muistisairaan kohtaamisesta. Tuokion voi vetää monenlaisille yleisöille, vaikka eläkeläisryhmille, opiskelijoille, ompeluseurassa tai kirjastossa. Noin tunnin mittainen tuokio on toiminnallinen ja positiivinen. Taustalla on kansainvälinen Dementia Friends -toimintamalli.

Muistikummit

Muistikummituokion osallistujista tulee Muistikummeja. Osallistujat oppivat viiden avainkohdan sanoman muistisairauksista, ymmärtävät muistisairauksia ja toivottavasti innostuvat tukemaan lähipiirinsä muistisairaita tai vaikka vapaaehtoiseksi muistiyhdistykseen. Jokainen Muistikummi miettii itselleen muistiystävällisen teon, joka voi olla pienikin. Halutessaan Muistikummit voivat liittyä Muistiliiton Muistikummit -sähköpostilistalle, jonka kautta he saavat aiheesta ajoittain lisätietoa.

Muistikummilähettiläät

Muistikummilähettiläs on muistiystävällisestä yhteiskunnasta innostunut, Muistiliiton koulutuspaketilla koulutettu vapaaehtoinen. Lähettiläs voi pitää tuokioita ystäville, perheille, työkavereille tai yleisötilaisuuksia suuremmille yleisöille. Tuokion jälkeen kaikki mukana olleet tietävät muistisairauksista ja tavoista, joilla voivat auttaa ja tukea muistisairaita. Lähettiläs koulutetaan päivän koulutuksella, jonka jälkeen hän voi organisoida oman tuokion muistiyhdistyksen tuen avulla.

Muistikummilähettiläskoulutukset

Muistiliitto järjestää eri puolilla Suomea Muistikummilähettiläskoulutuksia, joissa yhdistysten työntekijät ja vapaaehtoiset voivat kouluttautua Muistikummilähettiläiksi. Tällä koulutuksella he voivat pitää Muistikummituokioita.

Ilmoittautumiset sähköisesti tässä.

Lisätietoja Päivi Jussila puh. 050 5362 692 / paivi.jussila(at)muistiyhdistys.fi
Muistiliitosta: Kirsti Kuusterä , puh. 09 6226 2012, 044 727 7400 / kirsti.kuustera(at)muistiliitto.fi

***

Lähde MuistiKaVeRiksi! MuistiKaVeri voi toimia esim. muistisairaan ihmisen lenkki-, tanssi-, teatteri-, kalakaverina tai vaan kaverina yhteisen ajan jakamiseen. Näin turvataan mielihyvää tuottavien asioiden jatkuminen muistisairaan elämässä. MuistiKaVeRi vastaa vain kaveruuteen liittyvistä asioista, ei hoitoon liittyvistä asioista. Lähde rohkeasti mukaan!

***

Vapaaehtoiset ryhmänohjaajat hakusessa!
Olisiko sinulla aikaa ja innostusta mielekkäälle harrastukselle? Meillä on koko maakunnan alueella pula vapaaehtoisista ryhmänohjaajista. Olisitko Sinä kiinnostunut vaikka muistikerhon ohjaamisesta yksin tai yhdessä ystäväsi kanssa? Ryhmänohjauksessa voit hyödyntää omia vahvuuksiasi ja harrastuksiasi. Kokoontumisten teemoina voivat olla erilaiset muistiharjoitukset, käsityöt, tarinointi, musiikki jne.

Kaikissa vapaaehtoistoimintaan liittyvissä asioissa voit ottaa yhteyttä
Päivi Jussila
p. 050 5362 692 / paivi.jussila(at)muistiyhdistys.fi

Tukihenkilötoiminnasta voit olla yhteydessä myös yhteistyökumppaniimme Seinäjoen Järjestötaloon, jossa Sinua palvelee Anne Sironen 0400 545760

kädet

Emme odota, että olet hoito- tai hoivatyön ammattilainen. Tärkeintä on, että voit antaa pienen hetken ajastasi ja osaamisestasi muistin maailmalle. Tärkeää on myös se, että voit silloin tällöin auttaa muistityössä juuri sillä tavalla, kuin Sinulle sopii.

Voit olla mukana yhdistyksen ryhmässä, järjestämässä tarjoilua, lukemassa tai laulamassa jossain. Olet tärkeä!
Voit olla mukana koulutuspäivissämme vaikkapa arpapöydässä tai tuotemyynnissä apuna. Olemme mukana myös messuilla, joilla voit olla messuosastollamme. Tuetuilla lomilla ja virkistysviikonlopuissa voidaan tarvita "apukäsiä" tai vaikka pieniä ohjelmanumeroita jne. Toimintamuotoja on monia - mitä juuri SINÄ voisit tehdä?

Päiv. 15.6.2018