hibiscus Ensitietoa ja keskusteluapua

Tietoa muistisairauksiin liittyen

Etelä-Pohjanmaalla etenevään muistisairauteen sairastuneet saavat ensivaiheessa ohjausta ja neuvontaa sekä perus- että erikoissairaanhoidossa.
Perusterveydenhuollon muistihoitajat ja muistikoordinaattorit antavat tietoa ja neuvontaa keskussairaalan geriatrian ja neurologian poliklinikoiden henkilökunnan ohella.
Muistihoitajien ja yhdyshenkilöiden yhteystiedot löytyvät täältä.

Ensitietopäivät

Etelä-Pohjanmaan alueella terveyskeskukset järjestävät ensitietopäiviä hiljakkoin sairastuneille ja heidän läheisilleen. Muistihoitajat lähettävät asiakkailleen kutsukirjeet asiasta.
Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys on mukana tapahtumissa kertomassa mm. järjestölähtöisestä toiminnasta.
Tiedustele oman alueesi ensitietopäivistä omalta lääkäriltäsi tai muistihoitajaltasi!
Ensitietopäivillä tutustut myös muihin muistisairauksiin sairastuneisiin ja heidän läheisiinsä. Saat myös oppaita, tietoa tuetuista lomista ja kuntoutuskursseista sekä vertaistuen mahdollisuuksista.
Korona-pandemian vuoksi vuonna 2020 monet alueen ensitietopäivät on peruttu.

Henkireikä -palvelu

Etelä-Pohjanmaan Muistiluotsin asiantuntija- ja tukikeskuksen henkilökunta voi olla apunasi järjestölähtöisin palveluin.
Jos perheesi tai lähipiirisi on kohdannut etenevän muistisairauden ja se aiheuttaa Sinulle huolta tai kysymyksiä, haluat keskustella, kysellä tai jakaa huolesi jutustellen kahdestaan, voit varata ajan juttutuokioon. Tässä tuokiossa jaettu asia jää vain meidän väliseksi asiaksi.
Älä kanna huoltasi yksin. Kun tarvitset henkireikää, ole yhteydessä meihin niin varaamme ajan. Voit tulla toimistollemme Härmän Seppään (Viitaväylä 11, Ylihärmä), Seinäjoen Framille (Tiedekatu), Järviseudun Omaishoitajien yhdistyksen Oivalan toimistolle (Patruunantie 15, Vimpeli) tai sovitaan tapaaminen lähemmäs Sinua! Palvelu on maksutonta.

Sinua palvelevat:

- Leena Huhtala, sairaanhoitaja p. 050 5956 588 (Järviseutu, Kuusiokunnat)
- Kristiina Riskumäki, sairaanhoitaja p. 050 4651 705 (Seinäjoki, JIK ja Suupohja)
- Anne Kujala, geronomi p. 050 4074 959 (Kyrönmaa, Seinäjoki, Lapua)
- Minna Huhtamäki-Kuoppala, erikoissairaanhoitaja p. 0400 919 523 (Härmänmaa ja Lapua)
Aluejako on suuntaa-antava. Voimme liikkua joustavasti koko alueella.

Päivitetty 1.9.2020

Kahdet kädet yhdessä.