hibiscus Ensitietoa ja keskusteluapua

Päivitetty 16.4.2024

Tietoa muistisairauksiin liittyen

Etelä-Pohjanmaalla etenevään muistisairauteen sairastuneet saavat ensivaiheessa ohjausta ja neuvontaa sekä perus- että erikoissairaanhoidossa. Perusterveydenhuollon muistihoitajat ja muistikoordinaattorit antavat tietoa ja neuvontaa keskussairaalan geriatrian ja neurologian poliklinikoiden henkilökunnan ohella.
Etelä-Pohjanmaan alueen Muistihoitajien yhteystiedot löytyvät täältä.

Ensitietopäivät

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen yhteiset ensitietopäivät muistisairauteen sairastuneille ja läheisille järjestetään keväällä ja syksyllä.
E-P:n hyvinvointialue ja alueen muistihoitajat järjestävät ensitietopäivän, johon on mahdollista osallistua alueilla paikanpäällä ja myös etäyhteydellä. E-P:n Muistiyhdistys ry / E-P:n Muistiluotsi on mukana kertomassa yhdistystoiminnan mahdollisuuksista tukea muistiperheitä.
Asiantuntijaosuudet tuotetaan etäyhteydellä vastaanottajalle ja alueiden muistihoitajat järjestävät asiantuntijaosuuden lisäksi omaa ohjelmaa asiakkailleen kutsutilaisuudessa ns. paikanpäällä. Ensitietopäivillä tutustut myös muihin muistisairauksiin sairastuneisiin ja heidän läheisiinsä. Saat myös oppaita, tietoa tuetuista lomista sekä vertaistuen mahdollisuuksista. Kevään ensitietopäivä oli 10.4.-24. Muistihoitajien yhteystiedot saat tästä.

JIK-alueen ensitietopäivä pidettiin 30.8.-23 Ilmajoella

Mukana oli n. 70 osallistujaa, jotka kuulivat muistihoitajan, geriatrin, poliisin, kokemustoimijan ja yhdistyksen edustajan puheenvuorot, saivat mukaan kirjallista materiaalia ja tietoa, mistä saa arkeen tietoa ja apua, vertaistukea ja osallistumisenmahdollisuuksia.

Etelä-Pohjanmaan alueen muistisairaan palveluketju

Pääset Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen muistisairaan palveluketjuun tästä.
Sivuille kuvattu palveluketju antaa tietoa ja tukea muistisairauden eri vaiheisiin kaikenikäisille muistisairaille, omaishoitajille ja läheisille sekä ammattilaisille. Myös muistioireita epäilevät voivat hakea vinkkejä ja tietoa itselleen. Ammattilaiselle palveluketju avaa hoitoketjun eri vaiheet, työvälineet ja ohjausmateriaalit, joita omassa työssään voi hyödyntää. Palveluketjusta löytyy myös ensisijaiset yhteydenottotahot eri tilanteisiin.

Henkireikä -palvelu

Etelä-Pohjanmaan Muistiluotsin asiantuntija- ja tukikeskuksen henkilökunta voi olla apunasi järjestölähtöisin palveluin.
Jos perheesi tai lähipiirisi on kohdannut etenevän muistisairauden ja se aiheuttaa Sinulle huolta tai kysymyksiä, haluat keskustella, kysellä tai jakaa huolesi jutustellen kahdestaan, voit varata ajan luottamukselliseen juttutuokioon. Tässä tuokiossa jaettu asia jää vain meidän väliseksi asiaksi.
Älä kanna huoltasi yksin. Kun tarvitset henkireikää, ole yhteydessä meihin niin varaamme ajan.
Voit tulla toimistollemme Härmän Seppään (Viitaväylä 11, Ylihärmä), Seinäjoen Framille (Tiedekatu), Järviseudun Omaishoitajien yhdistyksen Oivalan toimistolle (Patruunantie 15, Vimpeli) tai sovitaan tapaaminen lähemmäs Sinua! Palvelu on maksutonta.
Sinua palvelevat:
- Leena Huhtala, sairaanhoitaja p. 050 5956 588 (Järviseutu, Kuusiokunnat)
- Kristiina Riskumäki, sairaanhoitaja (Seinäjoki, JIK ja Suupohja) p. 050 440 2643
- Minna Huhtamäki-Kuoppala, erikoissairaanhoitaja p. 0400 919 523 (Härmänmaa, Kyrönmaa, Lapua)
Aluejako on suuntaa-antava. Voimme liikkua joustavasti koko alueella.

Kahdet kädet yhdessä.