hibiscus Ensitietoa ja keskusteluapua

Tietoa muistisairauksiin liittyen

Etelä-Pohjanmaalla etenevään muistisairauteen sairastuneet saavat ensivaiheessa ohjausta ja neuvontaa sekä perus- että erikoissairaanhoidossa.
Perusterveydenhuollon muistihoitajat ja muistikoordinaattorit antavat tietoa ja neuvontaa keskussairaalan geriatrian ja neurologian poliklinikoiden henkilökunnan ohella.
Etelä-Pohjanmaan alueen Muistihoitajien yhteystiedot löytyvät täältä.

Ensitietopäivät

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, E-P:n Muistiyhdistys ja alueen muistihoitajat järjestivät to 10.11.2022 ensitietopäivän etäyhteydellä siten, että asiantuntijaosuus tuotetaan etäyhteydellä vastaanottajalle keskussairaalasta ja alueiden muistineuvolat järjestivät asiantuntijaosuuden lisäksi omaa ohjelmaa asiakkailleen kutsutilaisuudessa ns. paikanpäällä.

Alueella järjestetään ensitietopäiviä hiljakkoin sairastuneille ja heidän läheisilleen. Muistihoitajat lähettävät asiakkailleen kutsukirjeet asiasta. Ensitietopäivillä tutustut myös muihin muistisairauksiin sairastuneisiin ja heidän läheisiinsä. Saat myös oppaita, tietoa tuetuista lomista ja kuntoutuskursseista sekä vertaistuen mahdollisuuksista. Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys on yleensä mukana tapahtumissa kertomassa mm. järjestölähtöisestä toiminnasta.

Henkireikä -palvelu

Etelä-Pohjanmaan Muistiluotsin asiantuntija- ja tukikeskuksen henkilökunta voi olla apunasi järjestölähtöisin palveluin.
Jos perheesi tai lähipiirisi on kohdannut etenevän muistisairauden ja se aiheuttaa Sinulle huolta tai kysymyksiä, haluat keskustella, kysellä tai jakaa huolesi jutustellen kahdestaan, voit varata ajan juttutuokioon. Tässä tuokiossa jaettu asia jää vain meidän väliseksi asiaksi.
Älä kanna huoltasi yksin. Kun tarvitset henkireikää, ole yhteydessä meihin niin varaamme ajan.
Voit tulla toimistollemme Härmän Seppään (Viitaväylä 11, Ylihärmä), Seinäjoen Framille (Tiedekatu), Järviseudun Omaishoitajien yhdistyksen Oivalan toimistolle (Patruunantie 15, Vimpeli) tai sovitaan tapaaminen lähemmäs Sinua!
Palvelu on maksutonta.
Sinua palvelevat:

- Leena Huhtala, sairaanhoitaja p. 050 5956 588 (Järviseutu, Kuusiokunnat)
- Kristiina Riskumäki, sairaanhoitaja / Anne Kujala, geronomi p. 050 4651 705 (Seinäjoki, JIK ja Suupohja)
- Minna Huhtamäki-Kuoppala, erikoissairaanhoitaja p. 0400 919 523 (Härmänmaa, Kyrönmaa, Lapua)
Aluejako on suuntaa-antava. Voimme liikkua joustavasti koko alueella.

Oletko otsa-ohimolohkorappeumasta johtuvaa muistisairautta sairastavan läheinen ?

Haluatko keskustella puhelimitse samassa elämäntilanteessa olevan vapaaehtoisemme kanssa?
Ota yhteys työntekijäämme Päivi Jussilaan, niin saat vapaaehtoisemme yhteystiedot. Päivin tavoitat numerosta p. 050 5362 692 ja sähköpostilla os. paivi.jussila(at)muistiyhdistys.fi

Otsa –ohimolohkorappeumasta johtuva muistisairaus (frontotemporaalinen degeneraatio) on yleisnimitys niille oireyhtymille, joille on ominaista aivojen otsa- ja ohimolohkojen toiminnan heikkeneminen ja siitä johtuvat oireet.

Päivitetty 29.11.2022

Kahdet kädet yhdessä.