hibiscus TOM työkirja ja äänikirja muistin harjoittamiseen ja tukemiseen - För minnets skull - Arbetsbok

TOM-hankkeessa on valmistettu Muistityökirja "Muistin tähäre" ja siihen liittyvä äänikirja.

Materiaali on julkaistu toukokuussa 2018. Sitä voi käyttää virkistävän arjen järjestämisessä ja toivomme, että lähde mainitaan käytettäessä materiaalia.

Material på svenska
Du kan hitta material också på svenska! Materialen är en arbetsbok, som kallas "För minnets skull - Arbetsbok om träning av och stöd för minnet".
Klick här, var så good.

Työkirja on toteutettu siis osana STEAn Veikkauksen voittovaroin tukemaan TOM-hanketta.
Työkirja on tarkoitettu työkaluksi kehitysvammaisille ja muistisairaille sekä heidän hoitajilleen, ohjaajilleen ja omaisilleen.
Tehtäviä voivat hyödyntää myös vanhukset ja suomea toisena kielenä käyttävät, esimerkiksi maahanmuuttajat sekä heidän parissaan työskentelevät. Kieli on pyritty pitämään selkeänä.
Tarkoituksena on tukea kehitysvammaista tai muistisairasta tekemään tehtäviä itse. Kirjassa on myös mukana tarina Timppa-linnusta ja tarinaa voi lukea niille, jotka eivät itse pysty tekemään kirjan tehtäviä. Mielekkäät tehtävät voi tehdä kirjaan tai erilliselle paperille. Tehtävien lisäksi kirja tarjoaa tietoiskuja muistiin ja terveyteen liittyen. Kirjan kysymyksiin sekä tehtäviin ei aina ole oikeita tai vääriä vastauksia.
Työkirjan takakannesta löytyy CD ja CD:n sisältö löytyy erillisinä raitoina myös tästä alta (1-12). Ääniraitaa voi kuunnella samalla, kun seuraa kirjasta esimerkiksi jumppa-tehtäviä.
Äänitteestä löytyy myös kuulonvaraisia lisätehtäviä.

Suuri kiitos Seinäjoen ammattikorkeakoulun kulttuurituottajaopiskelijoille: Anna Toiva, Sini Savela, Maarit Manninen, Sanna Keisala ja Ville-Valtteri Veikkolainen (äänite) toteutuksesta.
Kiitokset menevät myös vapaaehtoistyöntekijä Janita Pitkämäelle, joka ansiokkaasti on kuvittanut kirjan. Lisätiedot TOM-hankkeen työntekijöiltä.

Tehtäväkirjaan pääset tästä

Äänikirjan ääniraidat 1-12 saat tästä:

1. Timpan tarina

2. Laske äänet

3. Tunnista arkiset äänet

4. Tunnista soittimien äänet

5. Tuolijumppa

6. Sänkyjumppa

7. Kielijumppa

8. Tunnista erilaisia ääniä

9. Tunnista urheilulaji

10. Tunnista eläin

11. Tunnista kulkuväline

12. Rentoutus

Kun klikkaat jonkin raidan, tietokoneesi saattaa kysyä, haluatko avata tai tallettaa äänitteen. Avaa.
Sitten koneesi saattaa huomauttaa, että sallitko sivuston avata materiaalin. Salli se, niin äänite lähtee pyörimään.

Hauskoja hetkiä!

Päivitys 4.6.2018