hibiscus TOM - tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista -hankkeen materiaalit

TOM -hankkeen logo - ankkuri.Tuettu Veikkauksen tuotoilla -logo

TOM - Tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista-hanke

Hanke päättyi 31.3.2019.
Kehitysvammaisten muistisairauksiin liittyvä järjestölähtöinen neuvonta säilyy yhdistyksessämme E-P:n Muistiluotsin toiminnassa.  Hankkeessa laaditut materiaalit säilyvät täällä kotisivuilla. Voit edelleen olla yhteydessä yhdistykseemme jos  Sinulla on kysymyksiä kehitysvammaisen ikääntymiseen ja muistioireisiin liittyen - olitpa kehitysvammainen, omainen, läheinen tai ammattilainen! Sinua neuvoo Muistiluotsissa:

Kristiina Riskumäki, muistineuvoja, sairaanhoitaja
p. 050 465 1705, kristiina.riskumaki(at)muistiyhdistys.fi

TOM - tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista – hanke antoi tietoa muistisairauksiin, aivoterveyden esitämiseen, muistisairauksien varhaiseen toteamiseen, tutkimukseen, hoitoon ja kuntoutukseen liittyen.
TOMissa keskeisenä osana on ollut tiedon jakaminen, tiedotuskeinojen ja -materiaalin sekä toimintamallien kehittäminen sekä vertaistuen kehittyminen kehitysvammaisten muistiperheiden arkeen. TOMin yhteistyötahoja ovat mm. Eskoo ja Kehitysvammaisten palvelusäätiö.
Hankkeella oli STEAn rahoitus vv. 2015 - 2018 ja hankkeessa tuotettiin monenlaista materiaalia ja laadittiin yhdessä eteläpohjalaisten toimijoiden kanssa kehitysvammaisten muistipolku sekä toimintamallit ns. TOM-valmennuksiin ja muistipajoihin. Nämä on huomioitu uudessa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen muistisairaiden palveluketjussa.
Muistimarkki on asiakkaiden tukena Tutustu Muistimarkkiin.

Opas

- asiantuntijoiden artikkeleita, tapausesimerkki, materiaalia kehitysvammaisen muistin ja toimintakyvyn selvittelyn avuksi sekä Etelä-Pohjanmaan alueelle tehty hoitopolkumalli. Oppaan saat ladattua ja tulostettua tästä A4-kokoisen tulosteen saat tästä pdf-tiedostosta.

Muistityökirja "Muistin tähäre" ja siihen liittyvä äänikirja.

Aineisto  on omalla sivullaan ja löytyy tästä. Materialen hittas också på svenska!

Videot:

Muistin tähäre -tehtäväkirjan esittelyvideon saat tästä.

Annun tarina-video.

Video on tekstitetty myös englanniksi

Hankkeen esittelyvideon näet tästä!

Toimintamalli

Tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista-malli Innokylässä löytyy tästä.

Muistipaja-toimintamalli löytyy myös  Innokylästä tästä.

Päiv. 29.9.2023