hibiscus TOM - tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista -hanke

Anu ja Kristiina

TOM-hankkeen esittelyvideon näet tästä!

ANNUN tarina-video - avaa tästä.
Video on tekstitetty myös englanniksi.

Ole yhteydessä hanketyöntekijöihin, jos Sinulla on kysymyksiä kehitysvammaisen ikääntymiseen ja muistioireisiin liittyen - olitpa kehitysvammainen, omainen tai läheinen tai ammattilainen!

Anu-Riikka Sorvisto, projektikoordinaattori,
ft (YAMK)

p. 040 7650 840,
anu-riikka.sorvisto(at)muistiyhdistys.fi

Kristiina Riskumäki, projektityöntekijä
sh (AMK)
kristiina.riskumaki(at)muistiyhdistys.fi

TOM - tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista – hanke antaa tietoa muistisairauksiin, niiden ennaltaehkäisyyn, varhaiseen toteamiseen, tutkimukseen, hoitoon ja kuntoutukseen liittyen.

TOMissa keskeinen osa hanketta on tiedon jakaminen, tiedotuskeinojen ja -materiaalin kehittäminen sekä vertaistuen kehittyminen kehitysvammaisten muistiperheiden arkeen.
TOM jalkautuu kuntiin, seutukuntiin ja lähiyhteisöihin. Lisäksi voidaan järjestää osallistumismahdollisuuksia tai tapahtumia. TOMin yhteistyötahoja ovat mm. Eskoo ja Kehitysvammaisten palvelusäätiö. Hankkeelle on saatu RAY:n rahoitus vv. 2015 - 2018.

**

Lähde mukaan maksuttomaan seminaariimme, joka pidetään 20.11.-18 klo 11-16 Seinäjoella.
Muistin tähäre - TOM-hankkeen seminaari pidetään Eskoon ravitsemiskeskuksen kokoustilassa. Esite.

Luennoilla aiheena mm. Kehitysvammaiset Seniorit / LKT kehitysvammalääketieteen työelämän professori, lastenneurologian erikoislääkäri, Maria Arvio ja
Kehitysvammaisen ravitsemus / laillistettu ravitsemusterapeutti, TtM Hanna-Mari Sonninen.
Ilmoittautumiset ja erityisruokavaliot 12.11. mennessä anu-riikka.sorvisto(a)muistiyhdistys.fi/ 040 7650 840 tai kristiina.riskumaki(a)muistiyhdistys.fi/ 050 465 1705.

**

TOM-hankkeessa on valmistettu Muistityökirja "Muistin tähäre" ja siihen liittyvä äänikirja. Aineisto  on omalla sivullaan ja löytyy tästä.. Lisätiedot hanketyöntekijöiltä! Toivomme kommentteja kirjan käyttökokemuksista. Niitä voit soitella tai sähköpostitella meille. Kiitos!
Materialen hittas också på svenska!

**

TOM-toimintamalli löytyy Innokylästä. Tutustu miten Tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista-malli toimii ja hyödynnä tietoa! Malliin pääset tutustumaan tässä.

**

Hankkeessa luotu Muistipaja-toimintamalli löytyy myös Innokylästä. Tutustu ja ota käyttöön! Klikkaa tästä.

TOM-valmennukset

Valmennuksen aikana käymme läpi perustietoa muistista, muistisairauksista ja siitä, miten muistisairaudet ilmenevät kehitysvammaisilla ihmisillä (mm. riskitekijät, tunnistaminen, tutkiminen…). Pohdimme yhdessä arjen haasteita ja keksimme keinoja niistä selviämiseen sekä tarjoamme ajantasaista tietoa saatavilla olevasta tuesta ja avusta. Kahvia myös tarjolla joka kerta.

Valmennuksessa osallistujat jaetaan kahteen ryhmään; päämiehet omaansa ja läheiset omaansa. Päämiesten kanssa valmennus toteutetaan TOM - muistivihkojen sekä kivan tekemisen avulla ja läheisten kanssa aihepiirit käsitellään keskustelua ja diasarjoja hyödyntäen.

Valmennukseen osallistuvilla tai heidän läheisillään ei tarvitse olla muistipulmia tai diagnosoitua muistisairautta. Jokainen aiheesta kiinnostunut on lämpimästi tervetullut mukaan! Valmennus on täysin maksuton eikä sido sinua mihinkään! Voit tulla mukaan miltä paikkakunnalta tahansa!

Seuraava valmennus pidetään Vaasassa syksyllä -18. Tiedustele meiltä!

TOM-hanke löytyy myös Sosiaalisesta mediasta: Tykkää FB  TOM-sivuista ja Olemme myös Twitterissä @TOMhanke

Yhdistyksen TOM-hankkeen toimisto on Seinäjoella, os. Frami C, 1. kerros. Parkkialuetta on mm. edessä ja Areena-parkkialueella, maksullinen paikoitus. HUOM! Varaa aika tapaamiseen!

23.10.18