hibiscus TOM - tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista -hanke ja materiaalit

Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys ry on hallinnoinut TOM - Tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista -hankkeen, joka on päättynyt 31.3.2019.

Kehitysvammaisten muistisairauksiin liittyvä neuvonta säilyy yhdistyksessämme E-P:n Muistiluotsin toiminnassa. Hankkeessa laaditut materiaalit säilyvät täällä kotisivuilla.
Voit edelleen olla yhteydessä yhdistykseemme jos  Sinulla on kysymyksiä kehitysvammaisen ikääntymiseen ja muistioireisiin liittyen - olitpa kehitysvammainen, omainen, läheinen tai ammattilainen! Sinua neuvoo Muistiluotsissa:

Kristiina Riskumäki, muistineuvoja, sairaanhoitaja
p. 050 465 1705, kristiina.riskumaki(at)muistiyhdistys.fi
neuvonta, ryhmät ja tapahtumat, Henkireikä-keskustelut,
kehitysvammaisuus ja muistisairaudet -neuvonta, MuistiNeuvo

***
TOM - tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista – hanke antoi tietoa muistisairauksiin, niiden ennaltaehkäisyyn, varhaiseen toteamiseen, tutkimukseen, hoitoon ja kuntoutukseen liittyen. TOMissa keskeisenä osana on ollut tiedon jakaminen, tiedotuskeinojen ja -materiaalin sekä toimintamallien kehittäminen sekä vertaistuen kehittyminen kehitysvammaisten muistiperheiden arkeen. TOMin yhteistyötahoja ovat mm. Eskoo ja Kehitysvammaisten palvelusäätiö. Hankkeelle on saatu STEAn rahoitus vv. 2015 - 2018 ja hankkeessa on tuotettu monenlaista materiaalia ja laadittu yhdessä eteläpohjalaisten toimijoiden kanssa kehitysvammaisten muistipolku sekä toimintamallit ns. TOM-valmennuksiin ja muistipajoihin.

KIRJALLISET MATERIAALIT
Opas - asiantuntijoiden artikkeleita, tapausesimerkki, materiaalia kehitysvammaisen muistin ja toimintakyvyn selvittelyn avuksi sekä Etelä-Pohjanmaan alueelle tehty hoitopolkumalli.
Oppaan saat ladattua ja tulostettua tästä A4-kokoisen tulosteen saat tästä pdf-tiedostosta.

Muistityökirja "Muistin tähäre" ja siihen liittyvä äänikirja. Aineisto  on omalla sivullaan ja löytyy tästä.. Materialen hittas också på svenska!

VIDEOT:
Muistin tähäre-tehtäväkirjan esittelyvideon saat tästä.

Annu tarina-video.  Video on tekstitetty myös englanniksi

Hankkeen esittelyvideon näet tästä!

TOIMINTAMALLI:
Tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista-malli Innokylässä löytyy tästä.

Muistipaja-toimintamalli löytyy myös  Innokylästä tästä.

Päiv. 18.6.19