hibiscus TOM - tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista -hanke ja materiaalit

TOM-hanke päättyy helmikuussa 2019.
Sen materiaalit säilyvät täällä kotisivuilla ja voit edelleen olla yhteydessä yhdistykseemme jos  Sinulla on kysymyksiä kehitysvammaisen ikääntymiseen ja muistioireisiin liittyen
- olitpa kehitysvammainen, omainen, läheinen tai ammattilainen!

Anu-Riikka Sorvisto, projektikoordinaattori,
ft (YAMK)

p. 040 7650 840,
anu-riikka.sorvisto(at)muistiyhdistys.fi

TOM - tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista – hanke antaa tietoa muistisairauksiin, niiden ennaltaehkäisyyn, varhaiseen toteamiseen, tutkimukseen, hoitoon ja kuntoutukseen liittyen. TOMissa keskeinen osa hanketta on tiedon jakaminen, tiedotuskeinojen ja -materiaalin sekä toimintamallien kehittäminen sekä vertaistuen kehittyminen kehitysvammaisten muistiperheiden arkeen. TOM on jalkautunut kuntiin, seutukuntiin ja lähiyhteisöihin. TOMin yhteistyötahoja ovat mm. Eskoo ja Kehitysvammaisten palvelusäätiö. Hankkeelle on saatu STEAn rahoitus vv. 2015 - 2018. Hankkeessa on tuotettu monenlaista materiaalia ja laadittu yhdessä eteläpohjalaisten toimijoiden kanssa kehitysvammaisten muistipolku sekä toimintamallit TOM-valmennuksiin ja muistipajoihin. Hanke päättyy keväällä 2019. Hankkeenesittelyvideon näet tästä!

TOM-hankkeesta on julkaistu opas kehitysvammaisten muistisairauksiin liittyen.
Tuoreessa oppaassa on asiantuntijoiden artikkeleja ja tapausesimerkki. Oppaan lopusta löytyy materiaalia kehitysvammaisen muistin ja toimintakyvyn selvittelyn avuksi sekä Etelä-Pohjanmaan alueelle tehty hoitopolkumalli. Ole hyvä ja tutustu!
Oppaan saat ladattua ja tulostettua tästä A4-kokoisen tulosteen saat tästä pdf-tiedostosta.
Kiitos oppaan laatimiseen osallistuneille asiantuntijoille, Markulle ja Mirjalle ja opiskelijoille Sannalle ja Sinille!

**

TOM-hankkeessa on valmistettu Muistityökirja "Muistin tähäre" ja siihen liittyvä äänikirja.
Aineisto  on omalla sivullaan ja löytyy tästä..
Toivomme kommentteja kirjan käyttökokemuksista. Niitä voit soitella tai sähköpostitella meille. Kiitos!
Materialen hittas också på svenska!

UUSI
Muistin tähäre-tehtäväkirjan
esittelyvideon saat tästä.

**

ANNUN tarina-video - avaa tästä.  Video on tekstitetty myös englanniksi.

**

TOM-toimintamalli löytyy Innokylästä. Tutustu miten Tietoa omaisille ja kehitysvammaisille muistisairauksista-malli toimii ja hyödynnä tietoa! Malliin pääset tutustumaan tässä.

Hankkeessa luotu Muistipaja-toimintamalli löytyy Innokylästä. Tutustu ja ota käyttöön! Klikkaa tästä.

TOM-hanke löytyy myös Sosiaalisesta mediasta: Tykkää FB  TOM-sivuista ja Olemme myös Twitterissä @TOMhanke

Yhdistyksen TOM-hankkeen toimisto on Seinäjoella, os. Frami C, 1. kerros. Parkkialuetta on mm. edessä ja Areena-parkkialueella, maksullinen paikoitus. HUOM! Varaa aika tapaamiseen!

Päiv. 12.2.19