hibiscus Muistioireet

Päiv. 8.1.2024

Muistin häiriöt ovat yleinen oire. Monet tekijät vaikuttavat uuden oppimiseen, muistin toimintaan ja aiheuttavat myös muistihäiriöitä.

Varsinaiset muistisairaudet ovat oirekuvaltaan monimuotoisia sairauksia ja siksi perusselvittelyt vaativat hieman aikaa ja kartoituksia. Kaikkien muistioireiden takana ei ole etenevä muistisairaus ja myös siksi on tähdellistä tehdä tarkat selvitykset.
Perusselvityksissä tarkastellaan muistin tilaa, mielialaa ja arkielämästä selviytymistä.
Varsinaisissa muistitutkimuksissa otetaan laboratoriokokeita, kuvannetaan aivot ja sekä muistihoitaja  ja lääkäri haastattelevat muistioireisen ja läheisen.
Lääkärin tutkimuksen ja selvitysten perusteella annetaan yhteenveto tutkimuksista ja haastatteluista sekä suunnitellaan hoito, mahdollinen lääkehoito, kuntoutus, jatkotutkimukset ja -seuranta.

Elämään kuuluvat stressi, uupumus, masennus, suru, univaikeudet, pelot ja ahdistus voivat lisätä muistioireita. Runsas alkoholin käyttö ja eräät sairaudet sekä päihteet voivat myös heikentää muistin toimintaa.

Jos siis muistin toiminta huolestuttaa itseä tai läheisiä, kannattaa hakeutua tutkimuksiin.
Mitä varhaisemmassa vaiheessa ongelmiin puututaan, sitä parempia ovat hoitotulokset.

Etelä-Pohjanmaan alueella on olemassa palveluketju, jonka mukaisesti kaikissa kunnissa asuvien muistioireita tutkitaan.
Alueella on muistihoitajia, jotka tukevat jokaisen muistipolulla.
Tarvittaessa voitte olla muistikysymyksissänne yhteydessä myös meihin E-P:n Muistiyhdistyksessä, mutta muistitestit tehdään muistihoitajien toimesta. Muistihoitajien tiedot löytyvät sivuiltamme kohdasta Yhteystiedot -> Muistihoitajat.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen muistisairaiden palveluketjuun pääset tästä.

Muistia kannattaa tutkia kun itseä ja läheisiä huolestuttaa asia. Nämä voivat olla oireita, jotka näkyvät henkilön arjessa:

• unohtaa jatkuvasti muutakin kuin ihmisten nimet
  • keskustelussa voi toistaa samoja asioita lyhyen ajan sisällä
  • entiset toimet eivät onnistu enää kuten ennen
  • tärkeät tavarat ovat jatkuvasti kateissa
  • unohtaa jatkuvasti sovittuja tapaamisia
  • joutuu miettimään, minne on menossa
  • eksyilee, ei muista, miten on tullut johonkin paikkaan, parkkipaikalla auto voi olla kateissa
  • uuden oppiminen tuottaa suunnatonta vaikeutta
  • uusien työtehtävien tai askareiden oppiminen on vaikeaa
  • uusien koneiden, laitteiden tai ohjelmistojen käyttö on vaikeaa (puhelin, tietokone, kodinkone)
  • muistioireita peitellään tai vähätellään

Muistisairaus - etenevä muistisairaus - dementia.... miten ne eroavat toisistaan?

Dementia on oireyhtymä, johon liittyy muistioireiden lisäksi yksi tai useampi seuraavista:

* kielelliset häiriöt

* kätevyyden heikkeneminen

* tunnistamisen vaikeutuminen, hahmottamisen vaikeudet

* monimutkaisten toimintojen heikkeneminen

* uuden oppimisen vaikeus.

Dementiaoireisto voi olla pysähtynyt, parannettavissa oleva tai etenevä - aiheuttajasta riippuen.

Yleisimmin dementian aiheuttajana on etenevä muistisairaus, joista yleisin on Alzheimerin tauti.

Kaikki muistioireet eivät johdu muistisairauksista eivätkä johda dementoitumiseen.

Muistioireiden ja toimintakyvyn heikentymisen syy on aina hyvä selvittää!

Lisätiedot p. 0400 919 523 Minna / 050 5956 588 Leena

hmm