hibiscus Työikäisten muistisairaudet

20.6.2024

La 21.9.2024 Työikäisten muistisairaiden ja läheisten vertaistapaaminen Muistitreffit Seinäjoella

Muistitreffit on vertaistapaaminen alle 68-vuotiaille muistisairautta sairastaville ja heidän läheisilleen la 21.9. klo 11-17 Hotelli ALMA, Ruukintie 4, Seinäjoki.

Ohjelma:

klo 11.00 alkaen tarjolla lounasta
klo 12.00 Tervetuloa!
klo 12.15 Elämää muistisairauden kanssa -ajatuksia jaettavaksi, asiantuntija Anita Pohjanvuori, Muistiliitto ry
klo 13.00 Runoryhmä Runosaappaat esiintyy "Iloa ja valoa"
klo 13.30 Avoin suhtautuminen omaan sairauteen on apuna arjessa,  kokemustoimijat Petri ja Nina
klo 14.15 Päiväkahvit
klo 14.45 Vertaisryhmät kokoontuvat -muistiryhmä ja läheisryhmä
klo 16.00 Hyvää mieltä ja rentoutumista
klo 16.30 Loppusanat

Päivän ohjelma ja tarjoilut ovat maksuttomia. Matka- ja mahdolliset majoituskulut omakustanteisia.
Ilmoittautuminen erityisruokavalioineen 10.9. mennessä Minna Huhtamäki-Kuoppala, puh.0400 919 523 tai toimisto(at)muistiyhdistys.fi

Järj.  Muistiliitto ry, Etelä-Pohjanmaan Muistiluotsi, Pohjanmaan Muistiluotsi ja Keski-Pohjanmaan Muistiluotsi

Tervetuloa mukaan!

Työikäisten muistisairauteen sairastuneiden ryhmä Joupin Kerhotalolla

Vertaistukiryhmä työikäisille (alle 68 v.) muistisairauteen sairastuneille kokoontuu  ohjaajan johdolla Joupin Kerhotalolla, Jouppilantie 23.
Tule luottamukselliseen ryhmään kohtaamaan toisia samanlaisessa elämäntilanteessa olevia. Keskustellaan, tehdään pieniä retkiä, kahvitellaan ja annetaan ja saadaan toisiltamme vertaistukea ja voimavaroja arkeen. Syksyn 2024 kokoontumiset tarkentuvat elokuussa. Tied Kristiina p. 050 440 2643 E-P:n Muistiluotsi tai toimisti(at)muistiyhdistys.fi
Entiset ja uudet työikäiset sairastuneet mukaan läheltä ja kauempaa!

Työikäisten muistisairaudet

Yhä useampi kokee, että hän unohtaa tärkeitäkin asioita. Muistista voi pitää huolta ja aivojaan suojata. Jokaisen on syytä myös miettiä sitä, miten toimii kaiken nykyisen tietotulvan keskellä - milloin omat aivot saavat levätä.

Suuri osa työikäisten muistipulmista ei johdu etenevästä muistisairaudesta, mutta Suomessa on arvioiden mukaan 7 - 10 000 työiässä muistisairauteen sairastunutta. Työikäisten muistisairauksiin liittyy yleensä monia erityiskysymyksiä, asioita, jotka ovat erilaisia kuin iäkkäämmillä.

Lähtökohtana hyvälle arjelle on muistisairaan sairaudelleen saama oikea diagnoosi. Sairauden löytyminen antaa pohjan jokaisen yksilölliseen tilanteeseen sopivan kuntoutuksen ja hoidon suunnittelulle ja toteutukselle. Henkilön tilanteeseen paneutuva sairauteen, etuisuuksiin ja tukimahdollisuuksiin liittyvä neuvonta, luotettava vertaistuki ja koko perheen huomioiminen ovat tärkeitä asioita. Meillä Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksessä on mahdollisuus olla työikäisten muistiperheiden tukena mm. Etelä-Pohjanmaan Muistiluotsin toiminnan kautta.

Ryhmä

Yhdistyksessämme on ollut työikäisenä sairastuneiden vertaisryhmätoimintaa vuodesta 2000 lähtien. Ryhmien kokoontumisia suunnitellaan yhdessä ja osallistujat voivat vaikuttaa ryhmien sisältöön. Tästä ryhmästä voit kysyä Kristiinalta, p. 050 440 2643  / kristiina.riskumaki(at)muistiyhdistys.fi
Sinä voit avautua niin paljon kuin vain sinä itse haluat. Jos haluat tavata jonkun ryhmäläisen etukäteen, ota yhteyttä aluksi työikäisryhmän Kristiinaan, niin hän voi mahdollistaa tapaamisesi ryhmän vertaisemännän tai -isännän kanssa.

Älä jää yksin

Lähde mukaan ryhmiin,  hae sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskursseille (Kela) ja kysy neuvoa E-P:n Muistiluotsista - palvelumme ovat maksuttomia.

Webinaari-sarja Työikäisen muisti - katso tallenteet:

Webinaari-sarja toteutettiin yhdessä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen IkäKoti- ja Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeiden ja Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksen kanssa. Tallennetut ja tekstitetyt alustukset ovat katsottavissa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen YouTube-kanavalla. Klikkaa tästä kanava ja valitse haluamasi video.

Etusormeen on kiinnitetty lanka, joka muistuttaa jostain.

Päiv. 27.5.2024