hibiscus Kortteleihin kulttuuria-hanke on päättynyt 5/2022

Kortteleihin kulttuuria -logo       Elämänote -ohjelman logo

Aktiivinen kulttuuriharrastaminen mukavassa ryhmässä piristää mieltä.

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) myönsi avustuksen Kortteleihin kulttuuria-hankkeelle Veikkauksen tuotoista 2018-2021 ja se oli osa Elämänote-hankekokonaisuutta, jota koordinoi Ikäinstituutti ja Vanhus- ja lähimmäispalvelun Valli ry.

Kortteleihin kulttuuria -hankkeessa kehitettiin yhdessä ikäihmisten kanssa ryhmätoimintoja, joissa on ollut tarjolla taide- ja kulttuurielämyksiä. Toimintamme kautta on haluttu vahvistaa ikäihmisten psykososiaalista hyvinvointia ja aivoterveyden edistämisen näkökulmaa.
Ryhmässä toimiminen tarjoaa elämänsisältöä ja olipa tekeminen mitä tahansa, hauskinta on, että se tehdään yhdessä! Ryhmämme ovat kokoontuneet päivänvalon aikaan, lähellä osallistujien koteja. Säännölliset ryhmätapaamiset voivat olla esimerkiksi taloyhtiöiden kerhohuoneissa, palvelukeskusten ryhmätiloissa tai kirjastoissa. Olemme kehittäneet hankkeessamme myös vapaaehtoistoimintaa.

Hankkeen aikana osa ryhmistä siirtyi muiden toimijoiden ohjauksen piiriin ja osa jäi yhdistyksen Muistiluotsin koordinoimien vapaaehtoisten ohjaajien ohjaamiksi. Näistä saat tietoa yhdistyksemme muistineuvoja Päivi Jussilalta, p. 050 5362 692.

Unelmasta totta – toteutumattomat haaveet todeksi

"En saanut koskaan olla koulun näytelmässä enkeli, koska minulla oli musta tukka". Yllä oleva ikäihmiseltä kuultu kommentti sai Kortteleihin kulttuuria – hankkeen työntekijät pohtimaan, miten muille pieneltä tuntuvia, mutta kokijalleen merkittäviä asioita on voinut jäädä elämässä toteutumatta. Siksi toteutimme kampanjan, johon pääset tutustumaan sen omilla sivuilla. Lue lisää!

Taideaviisi

Kortteleihin kulttuuria -hanke on yhdessä Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen Kulttuuria minulle -hankkeen kanssa tehnyt Taideaviisi-oppaan, josta saa vinkkejä arjen kulttuurisiin hetkiin. Taideaviisissa innostetaan ja kannustetaan lukijaa tarkastelemaan oman kodin taidetta "taidelasien" läpi viettämällä kulttuurisia tuokioita tutussa ympäristössä. Voit pyytää itsellesi kappaleen yhdistyksestä tai lataa pdf-muodossa oleva Taideaviisi.

Elämä itse -näytelmän taltiointi

Elämä itse -kantaesitys juhlistaa elämää. Esitykset jatkuvat, vaikka hanke päättyy. Esityksen alussa kuulet tarkemmin esityksen rakentumisesta. Muistiyhdistyksen vapaaehtoistoiminnassa mukana olevalta Arjen äly -asiantuntijamme Valma Lehto on tehnyt elämäntyönsä vaateteollisuuden ja muodin alalla, mm. Tiklaksella. Häneltä löytyy huikea varasto asuja eri vuosikymmeniltä, varhaisimmat 1950-luvulta. Syntyi ajatus, että näitä olisi hienoa saada jotenkin esille. Alun perin lähdettiin ideoimaan muotinäytöstä. Keskustelut Valman kanssa, hänen tarinansa työelämän varrelta, säilyneet arkistot ja koko Valman persoona alkoi vyöryttää alkuperäisideaa enemmän esittävän taiteen suuntaan. Luettuamme Valman kirjoittamia tekstejä, alkoi esitys kirjoittaa itseään.
Elämä itse -esityksen ensi-ilta ja muut esitykset Teatteri Hysteriassa  valitettavasti peruuntuivat koronatilanteen vuoksi. Päätimme tehdä esityksestä tallenteen ilman yleisöä ja jälkikäteen ajateltuna kaikki on mennyt niin kuin pitikin: nyt huolella tehty esitys-tallenne tarjoaa mahdollisuuden useammalle katsojalle nähdä Valma Kyllikin koskettavan ja elämänmyönteisen tarinan. Voit sopia esitysajasta soittamalla meille p. 050 5362 692 (Päivi) tai p. 050 5956 588 (Leena).

Toimintamalli

Sovellamme toiminnassamme Kulttuurista muistoja-hankkeessa kehitettyä Kylille kulttuuria-toimintamallia

Jenna Piirron opinnäytetyö Pala palalta - Kuvataiteen tekniikat ryhmänohjaajille
Työ on julkistu Vahvikkeessa. Tutustu tämän linkin kautta oppaaseen! https://www.vahvike.fi/fi/kirjallisuus/kirja/pala-palalta-kuvataiteen-tekniikat-ryhmanohjaajille