hibiscus Puheenjohtajan blogi

Puheenjohtaja Jenni Kulmalan blogi

Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksen vuoden 2018 uusi puheenjohtaja Jenni Kulmala on terveystieteiden tohtori ja gerontologian ja kansanterveyden dosentti. Jenni toimii ikääntymisen ja muistisairauksien tutkijana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella ja Tukholman Karoliinisessa Instituutissa. Jenni on kansallisen Muistiliiton hallituksen jäsen.

Tässä blogissaan Jenni pohtii muistisairauksiin ja ikääntymiseen liittyviä teemoja ja tuo viestiä muisti- ja ikääntymistutkimuksen ajankohtaisista teemoista.

Hyvää alkanutta vuotta 2018!

Minulle uusi vuosi toi paljon uusia haasteita. Olen uuden äärellä vaikuttavan, menestyvän ja näkyvän Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksen hallituksen puheenjohtajana, sekä uudella näköalapaikalla valtakunnallisen Muistiliiton hallituksessa. Nämä luottamustehtävät ovat kunniatehtäviä ja otan ne nöyränä ja kiitollisena vastaan. Pyrin parhaani mukaan olemaan saamani luottamuksen arvoinen.

Teemat, joiden parissa näissä luottamustehtävissä työskennellään, ovat minulle sydämenasioita. Jos voin antaa panokseni ikääntyvien ja muistisairaiden hyvän elämän tukemiseen myös näiden luottamustehtävien kautta, saan itselleni vähintään yhtä paljon kuin näille tehtäville itsestäni annan. Koska myös päivätyökseni tutkin vanhenemista, muistisairauksia ja niiden ennaltaehkäisyä, nivoutuu yhdistystyö myös väistämättä tähän rooliin ja taitaakin olla niin, että omalla kohdallani hyvän ikääntymisen edistämisestä ja muistityöstä on jo muodostunut eräänlainen elämäntapa.

Olen bloggarina uusi. Minua on pyydetty kirjoittamaan blogeja aikaisemminkin, mutta jostain syystä oikeanlainen innostus ei ole aikaisemmin tarttunut. Päivätyöni tutkijana sisältää paljon kaikenlaisten tekstien tuottamista ja puhtaasti tutkijan työroolista käsin bloggaaminen ei ole tuntunut toistaiseksi omalta jutulta. Ja blogin kai parhaimmillaan tulisi heijastaa myös kirjoittajansa persoonaa, antaa lukijalle jotakin enemmän. Jotakin henkilökohtaisempaa, laittaa miettimään ja koskettaa. Nyt minulla on tunne, että kirjoittamalla tästä luottamustehtävästäni käsin minulla on mahdollisuus sisällyttää blogiin ammatillista osaamistani, mutta myös henkilökohtaisempia asioita, ja siksi bloggaaminen Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksen hallituksen puheenjohtajana tuntuu oikealta.

Blogini tulevat luonnollisesti heijastelemaan tutkijan päivätyötäni, jota teen sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa sekä Tukholman Karoliinisessa instituutissa. Blogien tekstit ovat kuitenkin täysin omiani, enkä kirjoituksillani edusta virallisesti työnantajiani. Luonnollisesti tätä blogia kirjoittaessani toimin ammatillisessa asiantuntijaroolissa ja haluan pitää Sinut lukijani ajan tasalla muisti- ja ikääntymistutkimuksen ajankohtaisista teemoista.

Mutta haluan antaa myös jotain itsestäni. Tutkijaroolini ja luottamustehtävieni lisäksi olen myös kolmen lapsen äiti, joka kamppailee arjen haasteissa kahden teini-ikäisen ja yhden vähän nuoremman lapsen hyvän arjen takaamiseksi. Huollan muistiani treenaamalla ihanan tanssiryhmän kanssa lattaritansseja ja valmistaudumme tänä keväänä toista kertaa SM-kisoihin. Työroolissani olen paljon esillä ja tekemisissä monenlaisten ihmisten kanssa. Työn vastapainoksi kaipaan luonnon rauhaa ja hiljaisuutta. Sielunmaisemani sijaitsee Keurusselän kirkkaan veden äärellä, Pohjois-Hämeen lapsuusmaisemissani, jonne on toivottavasti jo ensi kesänä valmistumassa oma rauhoittumispaikka. Saareen rakentuu vanhoista hirsistä käsityönä oma pakopaikkani.

Tulen jatkossa tuomaan Sinulle ajankohtaisia kuulumisia muistitutkimuksen kentältä ja yhdistysmaailmasta sekä pohdiskelen yleisemminkin elämää, ikää ja vanhenemista, työtä ja vapaa-aikaa.  On hienoa, että juuri Sinä luet tätä kirjoitusta. Toivon, että onnistun pitämään Sinut jatkossakin kuulolla.

Nautitaan talvesta, ainakin täällä Etelä-Pohjanmaalla saamme nauttia isoista lumikinoksista ja hiihtokeleistä.

Alkutalven terveisin,
Jenni